Summa sidvisningar

fredag 19 juli 2013

Varför heter det Scania Vabis?


Semestern är till för rekreation och återhämtning. Efter att ha åkt runt några dagar och letat fina, naturnära campingar och inte hittat någon så ligger vi nu stilla på en camping i Värmland alldeles intill Övre Frykensjön.
Den här utsikten vaknar vi till varje morgon:


 
Det känns skönt att vara fri och ansvarslös. Huset hemma är "uthyrt" och hyresgästerna sköter allt tills vi kommer hem. Dessutom har vi fått grannar, så nu håller vi koll på husen åt varandra. En annan snäll granne på vår gata håller också ett vakande öga över vårt hem så vi kör med både "livrem och hängslen".
 
Under lata dagar så vandrar fantasin fritt. Man tänker saker som man aldrig tänkt förut. Rätt som det är tänker man Scania Vabis! Sambon och jag hade en liten diskussion om var namnen kommer ifrån, under bilturen från Hällevadsholm till Lysvik. Vi var ganska överens om att Scania är påhittat och att Vabis är latin. Vi har ju exempel som ”Quo vadis?” etc. Senare på dagen kan jag inte låta bli att googla på ”vabis”. Och får reda på att det inte betyder någonting alls, inte ens på latin. Däremot är Scania latin och betyder Skåne. Tänk vad man kan lära sig under lata sommardagar då annat än vardagen får plats i huvudet. Det blir liksom luckor där då som man måste fylla med något. Undrar hur man kom på att man kunde göra champagne? Och var kommer bynamn som Knäm, Mem och Säm ifrån? Är ramslök verkligen en liljeväxt, som det står i sambons korsord, och inte en lökväxt? Varför har vi tre bokstäver och tre siffror på våra svenska registreringsskyltar? Har jag för lite att göra eller är det bara så att min hjärnas hårddisk formatterades den fredag jag gick på semester för att jag skulle kunna fylla den med nytt material?

 

1 kommentar:

Christer sa...

Scania är Skåne på LAtin