Summa sidvisningar

lördag 20 juli 2013

Värmebölja i Värmland


Det var flera år sedan jag var med om sån värme i Sverige som vi har haft idag. Solen brände obarmhärtigt från en klarblå himmel hela dagen och vartefter den steg ju värre blev det. Vi hade 30 grader i skuggan. På förmiddagen satt jag och solade en stund men sen var jag tvungen att dra mig tillbaka i skuggan. Senare kröp vi ännu längre in i förtältet för att undkomma hettan men fötterna blev kvar i den obarmhärtiga solen. Till slut satt vi med nerdragna gardiner i förtältet medan tältets sidostycken fick fladdra i vinden för att vi skulle få lite ombyte av luft.

När jag var ung älskade jag solen. Jag dyrkade den. Så fort de första vårliga strålarna kom så öppnade jag dörrarna i bilgaraget hemma och lade mig därinne i en solstol iförd bikini. När solen var framme var det uthärdligt, när molnen kom var det vidrigt kallt och då åkte filtarna på. Men jag ville ta vara på varenda solig minut. Jag låg där och pressade varje vår. Jag har väldigt ljus och blek hud vintertid men blir fort brun och det var ju så man ville se ut förr. Brunbränd hud var vackert och såg sunt och friskt ut. Jag tyckte att varje solig timme inomhus var förspilld tid.

Idag är det nästan tvärtom. Varje timme ute i brännande sol är förspilld tid. Det finns så mycket annat man kan göra. Att lägga på sig en fin bränna tar sin tid och sen är den borta på två veckor. Idag vet man dessutom att det kan vara skadligt att sola, t.o.m. dödligt farligt. Så jag hittar på något annat att göra istället och känner mig fullkomligt nöjd med det. Idag blev det två roliga tavlor, lite korsord, lite Mastermind och lite tidningsläsning.
 
På kvällen duschade vi och klädde om och gick upp på campingens restaurang – Frykens pärla. Där gick inte att sitta ute, det var för hett, så vi valde ut ett bord inomhus där inte solen nådde fram. När vi var klara med maten så blev ett bord ute i skuggan ledigt och vi satte oss där och tog lite ”efterrätt” i form av nachos med ostdipp. Ikväll blir det Ibiza-afton på restaurangen men vi passar. Vi sätter oss hellre i skuggan i förtältet och njuter av värmeböljan som dragit in över Sverige och som nu börjar bli mer behaglig i takt med att solen går ner. Klockan är snart 21.00 och det är 24-25 grader i skuggan. Uthärdligt och jättemysigt. Äntligen har sommaren kommit!

Badstranden nedanför Frykens pärla

 


 

Inga kommentarer: