Summa sidvisningar

söndag 21 juli 2013

Naturen som medicin


Ringblomma. Sort: Indian Prince med mörk undersida

Förra fredagen skar jag av mig yttersta toppen på tummen. (Det är både på gott och ont när sambon slipar knivarna titt som tätt!) Blodet det droppade och rann. Med tanke på hur det såg ut i handfatet i badrummet så kunde man tro att jag skurit av ett helt finger. När jag fått hejd på blodet så tog jag min mirakelsalva och smetade på.

Efter bara en vecka är min fingertopp återställd. Såret
 har dragit ihop sig till nästan ingenting och är nu täckt
av skyddande ärrvävnad. Mirakel!
OCH NU BLIR DET REKLAM! (Ni som inte gillar reklam kan zappa till en annan blogg så länge.)
 
Min egenhändigt tillverkade ringblommesalva är det bästa man kan ha i sitt badrumsskåp. Den är tillverkad av tre ingredienser från naturen.
1. OLIVOLJA där ringblommorna ligger och drar i flera veckor. Olivoljan är bra till det mesta. Både till invärtes och utvärtes bruk. Den har antiinflammatoriska egenskaper och är bra för torr och sprucken hud.  
2. RINGBLOMMA har inflammationshämmande och sårläkande egenskaper. Kan hjälpa till att läka hud som t.ex. sprickor på läpparna, eksem, hudinflammationer och brännskador. Den sägs också ha effekt på svårläkta sår som t.ex. bensår och liggsår samt vara bra för såriga bröstvårtor och köldskador. (Invärtes så sägs ringblomman verka milt kramplösande för matsmältningen, är svett och urindrivande, sänker blodtrycket och verkar lugnande.)
3. BIVAX ger ett skyddande lager. Det innehåller över 100 olika beståndsdelar. Egyptierna använde bivax 3000 f. Kr. De tillverkade ljus av det och läkemedel i form av krämer och salvor. Bivaxet skyddar mot vätska och kyla samtidigt som det bevarar fukt, lugnar och mjukar upp torr hud.
 
Var och en skall prova sig fram till det som är bra för en själv. Ibland får jag återkopplingar från folk som använt min ringblommesalva och fått lindring av allt från psoriasis och självsprickor till eksem. Det gör mig glad.
Just nu är tillverkningen av sommarens ringblommesalva i full gång. Medan jag latar mig i Värmland så plockar mitt lilla barnbarn utslagna ringblommor om dagarna i min trädgård, drar blombladen från blomman och lägger dem i glasburken med olivolja som jag har står i köksfönstret.
 
Man säger att mat som är gjord med kärlek och omsorg förstärker de positiva effekterna av den. Så jag tror att min ringblommesalva kanske ger mer effekt eftersom jag tycker om att göra den. Att gå ut en solig sommardag och plocka ringblommor, känna doften av dem och få ”leka” med de orange bladen innan jag låter dem singla ner i den livgivande olivoljan, det ger en stunds livskvalitet till mig och i förlängningen även till andra.
Om jag händelsevis får några blomblad över så strör jag dem i salladen eller på det kokta riset.


 

Inga kommentarer: