Summa sidvisningar

onsdag 15 oktober 2014

Lite jobb kvar innan jag "stänger butiken"

Vilken lång och konstruktiv dag jag haft idag! Numera behövs reflexväst på både mig och hunden för att kunna ta säkra promenader i höstmörkret. Och det gör vi, i ur och skur. Hunden ska ha sitt. Sen är det dags för mitt.
De sista krukorna med växter är nu nergrävda i grönsakslandet. Borden och hyllorna vid min "planteringshörna" är tvättade och undanställda och diskbänken är avtorkad. Allt "trädgårdspynt" och alla växtstöd är diskade och ställda på sina förvaringsplatser.
Det mesta är nu redo för vintern och att tas fram till en ny säsong. Inte sen vi flyttade till Ekbacken för tjugo år sedan har jag haft sån framförhållning!
I morgon ska jag ut i trädgården och klippa ner gullriset och bolltistlarna. Deras frön har en grobarhet som inte är av denna värld! Det gäller att hålla efter det som sprider sig samtidigt som man försöker understödja det som inte sprider sig lika bra
Jag har även inhandlat 10 säckar med trädgårdsjord som jag ska pytsa ut på olika platser där nytt gräs behöver sås. Hösten är en perfekt tid att så gräs på eftersom det är så fuktigt. Fröna gror ju bra då. Så slipper jag slita med det i vår. Då är gräsmattan redan där!
Några lökar till nya rabatten slank med inköpet av jord. Konstigt? Nej, inte om man känner mig.


Ovan ser ni en lök med lökfjäll. Det är en krolliljelök. Den grävde jag fram när stenpartiet skulle bort till förmån för växthuset. Jag har aldrig sett en så stor lök av krollilja. Men jag har ju inte sett allt. Än...
Varje fjäll på en sån här typ av lök blir en ny lök om man planterar det. I trädgården och i naturen har man aldrig tråkigt. Det händer hela tiden nya saker.

1 kommentar:

Eva sa...

Ja den här fantastiska hösten har verkligen bjudit på tid för "att göra klart" i trädgården. Så skönt...