Summa sidvisningar

fredag 17 oktober 2014

Ut i skogen

Kall morgon. Men med varma kläder är inget väder dåligt! +4 grader i skogen men där håller man sig varm genom att röra sig upp och ner, upp och ner.
Så går det till när man plockar svamp. Nu har trattisarna kommit igång så jag och vännen Eva åkte ut till skogen för att plocka svamp men även ta en obligatorisk fikapaus. Mitt goda hälsoknäcke med smör på bleknade när jag såg Evas hårda macka med stekt ägg på. En sån macka, det är riktigt skogs-go-fika det!


Trattkantarellerna har kommit igång nu och de fanns lite överallt. Bra, för då behöver man inte gå så långt. Jag har nämligen inget sinne för orientering i skogen. Måste ha hållpunkter lite här och där eller känna markerna riktigt bra.
Där vi var idag kände jag mig ganska trygg. Förutom att älgjakten pågick. MEN - ingen vettig jägare skjuter väl på en älg i röd eller turkos jacka?!
Vi hade i alla fall inga jägare i närheten idag så vi kom hem helskinnade.
Med en korg full med trattkantareller.


Nu ligger de på en torkställning av nät som sambon tillverkat. Den ligger i sin tur på ett golv med golvvärme. Där är det perfekt att torka svamp. Det är nästan så att de torkar på ett dygn. Idag är hela nätet fullt av svamp, i morgon ligger det bara några torra flisor här och var. Svampen krymper till en tiondels storlek!


Några knubbiga kantareller hade nyligen börjat växa och vid ett kärr så hittade jag brandgul trumpetsvamp. Den är en riktig delikatess för den har så mycket smak. En gräddsås med brandgul trumpetsvamp till en saftig köttbit, det är mumsmums det!

Det händer inte så mycket i skogen men intrycken är desto fler. Det är så lugnt och tyst. Och vackert. Både Eva och jag var överens om att en skogspromenad, det är livskvalitet det! Så får man syre och motion på köpet.
En tjäderhöna satt på den lilla skogsvägen när vi kom farande. Rädd flög den in i skogen. En spillkråka hördes i fjärran. F.ö. var det totalt tyst. En härlig kontrast mot livet i stan. Själen behöver få vara ifred ibland. Jag tror den behöver tystnad för att utvecklas!

Inga kommentarer: