Summa sidvisningar

tisdag 14 oktober 2014

Trädgårdens baksida

Nu när växthuset är klart så går jag vidare med den blivande rabatten bakom det. Jag vill ha en bred rabatt där med massor av lökväxter och perenner. En explosion av färger från vår till höst.
Igår besökte jag Norells Trädgårdscenter för att välja stenar till rabattkanten. Jag föll för vanliga, robusta betongstenar. Tyckte de passade bra till cementplattorna som ligger som grund under växthuset och till stenarna runtomkring. En fördel är att de är billiga också!

Igår lade jag ut rabattstenarna för att se hur det skulle kunna se ut
Direkt efter långpromenaden och frukosten "skuttade" jag ut i trädgården för att påbörja stenläggningen och borttagning av gräs. 7,5 timmar senare, med avbrott för fika med en kompis, var rabatten klar. I botten lade jag markduk för säkerhets skull, så inte befintliga ogräsrötter börjar gro i vår. Ovanpå markduken hälldes 8 säckar jord och sen började det roliga.
Jag har ju ingen brist på "råvaror", alltså växter, så det var bara att hämta perenner från krukor och rabatter. Lite olika tulpansorter var redan inhandlade. T.ex. svarta "Queen of Night", vita och gröna papegojtulpaner, rosa och gröna papegojtulpaner, lila- och vitstrimmiga tulpaner, blå hyacinter, vita ljusblå och mörkblå sorklökar samt vita narcisser med rosa och gul mitt grävdes ner. Pärlhyacinter och kungsängsliljor hämtades från befintliga rabatter.

Jag kunde inte gräva ner lökarna vartefter för då skulle jag ju inte veta var de hamnade och riskera att plantera dem på varann. Så jag lade ut alla lökar ovanpå jorden för att få den där bra blandningen som jag var ute efter. Tre och tre, fyra och fyra, fem och fem eller enstaka så att de kommer att sticka upp lite här och var i vår.

Vid varje lök/löksamling sitter nu en pinne. Ifall jag får för mig att jag vill fylla på med fler perenner. Så riskerar jag inte att gräva sönder lökarna.
Ibland är jag riktigt smart! Tycker jag själv...

Här är nu alla perenner nedgrävda och lökarna ligger och väntar.
Sambon hade en point när han påpekade att "den här rabatten ser vi ju inte när vi sitter inne i växthuset". Men när den blommar som vackrast då tycker jag att vi drar ifrån gardinerna, kanske kan vi vända fåtöljerna och sen kan vi sitta där och beundra blomningen närhelst vi vill.

Inga kommentarer: