Summa sidvisningar

onsdag 5 april 2017

Årets chili


Jag älskar chili. Men de ska vara lite lagom heta så man kan använda dem till allt möjligt. Och en och annan het en, till matlagning. Förra året odlade jag några nya sorter, precis som i år. I växthusvärmen trivdes de utmärkt hela sommaren och jag satsar alltid på stora krukor för en del chili kan bli som små buskar eller träd, bara de får förutsättningar för det.

En chili har varierande styrka beroende på vilka delar man använder så gå inte bara på scouvilleskalan. Den största hettan sitter i frön och membran. Skrapar du bort dem så blir vanliga chili väldigt snälla och heta chili ätbara!

I år odlar jag följande elva chilisorter till mig själv. Överflödet säljer jag för 40 kr/planta.

FISHPEPPER
   
Fishpepper är en stark chili 5.0000-30.000 scouville. Det räcker med ett par frukter i en maträtt för att få lite sting. Frukterna får som omogna alla möjliga färger men övergår sen till rött. Den här chilin odlar jag även för bladverket. Det är inte alla chiliplantor som är vackra men den här har ett grönt- och vitfläckigt bladverk!

KOREAN HOT
Ser ut ungefär som chilin ovan men lite knubbigare. Het. Blir röd som mogen. Plantan är 60-80 cm hög. Den provar jag i år så får vi se om den lyckas ställa sig in hos mig.

HUNGARIAN YELLOW HOT WAX 
  
Ny favorit! Den här chilin är god. Friskare i smaken som grön. Den är stor som en liten paprika och varför jag föll för den var för att man kan fylla den med get- eller annan ost och lägga den på grillen! Antingen fyller man den som den är genom att proppa i ost eller också delar man den på längden (och skrapar ur kärnor och membran om man är känslig) och fyller med ost.

CHOCOLATE CHERRY
  
Lagom stark, vackert mörkt vinröd, körsbärschili. Frukterna hänger inte utan växer uppåt. Mycket dekorativ! Plantan blir 60-90 cm hög, frukterna c:a 3 cm.

MALAWI PIQUANT PEPPER
 
Chili med frukter som är lite buckliga. Den här chilin hackar jag direkt på en ostsmörgås. Lagom hetta för mig, men jag har ju övat länge...

BRAZILIAN STARFISH
Det här är en favorit som jag har haft i några år. Jag planterar fyra plantor i en jättekruka och får ett par meter höga träd med massor av frukter. De här är också lagom starka. Och vackert formade som klockor. 

JAMAICAN BELL
  
Ny favorit sen förra året! Lik ovanstående men har vackrare klockor. Både den här och Brazilian Starfish är friskt fräscha att äta som gröna också. Lagom stark.

AJI LEMON DROP/HOT LEMON
Ny favorit. Meterhög planta med lite avlångt konformiga frukter 5-7 cm. Gul som mogen. En het chili som kommer från Peru. 15.000-30.000 scouville. Citrondoftande!

SPAGETTICHILI
Ny bekantskap för i år med långa, smala frukter. Troligen blir den också en favorit med sina häftiga frukter.

MONKEY FACE
1000-5000 scouville. Skrynklig frukt som påminner om ett apansikte. Smak av mango och citron. Frukterna är så stora så de kan delas på längden och gratineras i ugn eller läggas på grill med fyllning.

PETER PEPPER/CHILLY WILLY/PENIS PEPPER
Ny för mig. Kunde inte låta bli den här. Den kommer att bli ett samtalsämne i växthuset i sommar! Frukterna är 7-10 cm långa och mycket heta, 10.000-23.000 scouville. Används sällan i matlagning men läggs in i vinäger eller i pickles. 


SÅ HÄR GÖR JAG:
Jag sår frön i januari/februari för att de ska hinna utvecklas till någorlunda stora plantor innan utplantering.

Jag planterar ut dem i växthuset, där jag inte har någon värme, någon gång i maj. Då det inte är någon risk att värmen går under +10 grader där. Jag planterar 1, 2 eller 3 plantor i stora krukor så att de kan breda ut sig på längden och bredden och ge en bra skörd.

Under sensommaren skördar vi och äter mina olika chili. Om jag får en stor skörd finhackar jag eller mixar färsk chili och plattar ut till tunna flak i plastpåsar och fryser in. Då kan jag lätt bryta av ett hörn när jag lagar mat. En del chili torkar jag på en bricka i köket eller hänger upp på en sytråd i fönstret. De chili som har mycket "luft" inuti, kan mögla. Så de delar jag före torkningen, t.ex. Jamaican Bell, Brazilian Starfish och Malawi Piquant Pepper. 

Färsk chili kan mixas med olja och lite salt till ett gott och hett tillbehör till maten. Torkad chili kan också mixas med olja och lite salt till samma typ av sås. För övrigt så använder jag chili i egen gjord färskost och i matbröd. 


"Det är ett stort kliv från värmen i munnen till hettan mellan lakanen!"
Chili gör mycket för matlagningen, kärlek sköter resten. 


Rosa Calldin
Båtstigen 2, Västerås
070-605 89 12
cre8ingbyrosemarie@gmail.com



Inga kommentarer: