Summa sidvisningar

söndag 9 april 2017

Ensam är inte stark!

Vissa växter är värre att dela än andra. Olika gräs kan vara både vrånga och griniga och kräva styrka som åtminstone inte jag besitter. Så jag frågar sambon snällt om han tror att han kan gräva upp lite "Silberfeder". Han hämtar en smal och vass spade och påbörjar delningsjobbet. Det kräver sin man. Eller kvinna. För det kostar på att få denna Miscanthus att skiljas från sina närmaste vänner. Mot slutet använder "vi" oss t.o.m. av en skarpslipad yxa för att klyva rotsystemet i mindre bitar. Men trägen vinner och till slut står jag där med massor av småbitar som jag kan dela med mig av.

Miscabthus sinensis "Silberfeder"

Silberfeder blir mer än manshögt och får på hösten vita, fluffiga vippor som står vackra t.o.m. under vinterns härjningar.



När nu sambon hade kommit igång så bad jag honom försöka dela min stora planta med äggklover/månskensklöver/svavelklöver också. Många av de som besökt min trädgård har frågat mig om jag kan avvara en planta med äggklöver. Nej, har jag svarat, den går inte att dela! Under ett par år har jag försökt men inte kommit ner ens en halv centimeter i plantan. 
Men med sambons hjälp och styrka så funkar det med! Han lyckas få loss en bit och jag delar den med en vass kniv till många små plantor.

Trifolium ochroleucon

Man klarar inte allting själv, det måste man inse. Att be om hjälp är inte min grej men jag har lärt mig det genom åren. Ensam är inte stark!


Äggklöver är en stabil och stadig perenn som utökar sig år från år till en kompakt planta. Första gången jag såg den var hos Håkan Stenström i Katrineholm och jag förälskade mig i den...

'

I år kan jag äntligen dela med mig av det vita, vajande gräset och de vita vajande "äggen". Båda förtjänar de att finnas i fler trädgårdar än min!

Inga kommentarer: