Summa sidvisningar

lördag 22 april 2017

Utflykt till Bürgers och Nött & Sött


Idag hade vi tänkt åka till Västra Charlottenberg strax utanför Köping där sambons och min vän Ingegerd Ahl driver ett retroloppis - Nött & Sött. Så vad var lämpligare än att åka in till Per Bürger när vi ändå var där. Han har ju en del växter till salu och det är inte helt fel...


Per har inte plockat fram allt i sitt sortiment än. Det är ju "vinter" fortfarande! Jag föll inte för det där vanliga men hans olika ljungsorter fascinerade mig. De fanns i olika färger t.o.m. Vad är väl en bal på slottet mot en städsegrön/gul/röd växt som livar upp under hela växtsäsongen!

De här tre godingarna i olika färgkombinationer ska pryda mina trasiga torvblock i fortsättningen. Jag planterar dem i ren torv. Vem bryr sig sen om de krackelerade blocken. Man kommer bara att se de vackra ljungplantorna. Notera att tillväxten i sig ser ut som ljungblom eftersom den har en annan färg. 




Vi fick en förhandstitt på pieris, kalmia m.m. som kan klara sig på våra breddgrader under vintern. Googla på Kalmia choroby så får ni se. Vem vill inte ha en sån!

Destination Nött & Sött nådde vi till slut efter att ha spenderat en del pengar hos Bürger. Bl.a. på en mycket speciell magnolia. 


De kyliga vindarna kröp in genom väggarna i Ingegerds lilla retroloppis. Det var faktiskt kallare inne än ute. Men vi värmde oss med kaffe och en underbar "bakelse" av cocossmakande sockerkaka med jordgubbar, blåbär och hallon ovanpå i en härligt söt smet. Wow!


Det ljuva 60-talet minner om folks rökande ute som inne. När det var fest så skulle
askfat fram lika väl som burkar för cigaretter, cigariller och cigarrer. Även pip-
rökarna skulle ha det bra. Ifall någon ville rensa sin av tjära fulla pipa, så fanns
piprensare att tillgå. Idag använder man väl såna enbart när man ska pyssla med
barnen....

Såna här har jag ringt på många gånger!

Den vackra burken med mönster i relief är numera min!



Det här loppiset är inte bara öppet för oss som gillar retro. Gårdens höns och tupp kommer in emellanåt för (som jag tror) att leta kaksmulor efter Ingegerds jättegoda hembakade fikabröd.


Jag kan inte låta bli att ta ett foto på den maffiga tuppen och några ur hans harem. Bl.a. en urläcker svart höna med halsfjädrar i "guld". Då händer nåt märkligt. Alla de bruna hönsen kommer fram till mig. Jag förstår vad de vill: "Ta ett kort på oss också!" 
Alla naturens skapelser är ju lika mycket värda. Vem är jag att döma och värdera. Jag skäms...







Inga kommentarer: