Summa sidvisningar

tisdag 11 april 2017

Veckan började i Sala och Krylbo


Regnig och tråkig måndag! Men jag var gla' i sinnet när jag styrde kosan mot Sala och hem till vännen Monika för en lunch. Jag kom lite tidigt så varför inte ta en sväng in på Bürgers och kolla läget där. Som vanligt när jag går in på en plantskola så kommer jag aldrig ut tomhänt.


De hade inga avlånga rödbetor som jag var ute efter men polkagrisrandiga. De förgyller den tråkigaste maträtt så varför inte? Schalottenlök och vitlök ville jag ha till utplantering och frön till salladslök.

Efter en jättegod lunch med Monika och hennes väninna Siv så begav vi oss på utflykt. Mot Karlbo och Krylbo! I Krylbo hade Monika sitt favoritkonditori "Stinsen" så där intog vi eftermiddagskaffet bland dofterna av hembakt bröd. Sen for vi vidare till Franzéns, en populär butik med kläder och inredning. Där blev det ett par byxor och en plastduk till köksbordet.

Tycker inte du att vi ska åka vidare nu? Rosa bara handlar och handlar...

Innan vi kom tillbaka till Sivs hemtrakter blev det ett besök på loppiset Strömsbacka i Sala.


Där fyndade jag ett roligt spel till påskens lekar. 20 kr! Loppis är bra!


Innan jag lämnade Monika gick vi en runda i hennes trädgård som är full av lite ovanliga sorter och sällsyntheter, oftast sådda från frön som Monika beställer från hela världen.

En backsippa av något slag.

Blåsippor kan se ut nästan hur som helst! Det finns inga regler. Som t.ex. att en blåsippa måste vara blå...

   

Saxifragor finns det gott om. I alla möjliga färger.




Snödroppar är en hel vetenskap. Här är två olika. Inte undra på att det finns såna som samlar på dem - galantofiler kallas de.

  

Nunneört är också en favorit. Här en röd variant:


En pytteliten trillium, inte mer än några cm hög och med mörkt bladverk.

  

Klockan 10.00 åkte jag iväg i morse, När jag kom hem var klockan nästan 19. Tiden går fort när man har roligt!



Inga kommentarer: