Summa sidvisningar

söndag 23 april 2017

Söta citroner och kalla vindar


Jag har hört folk berätta om hur citroner egentligen ska smaka. De som gästat länder med citronlundar där man kan plocka sina egna citroner och äta klyftor direkt utan att ens grina illa av surheten. För några veckor sedan köpte jag ett citronträd med två fullmogna citroner på. Igår lagade vi torsk med citronsås och lade på skivor av den "äkta varan" mellan fisken och såsen. Jag provade naturligtvis citronen precis som den var och gud va' gott! Mogna citroner kan man faktiskt äta precis som de är. Lite syrligt men supergott! Det är lite annat mot de citroner som säljs i affären. De skickas omogna till oss och har inte ens mognat när de kommit fram. Nu vet jag. En mogen citron är ätbar precis som den är. Jag har en frukt kvar på trädet som ska ätas med andakt när tiden är mogen. 


Veckan började, trots skitväder, med en grusbädd. För många år sedan anlade jag en gruskulle på denna plats, framför köksfönstret. Vad jag inte visste då var att grus vandrar neråt i lera och vår jord består enbart av sån. Så efter några år var rabatten platt! Den här gången hade jag lärt mig av misstaget och lade en markduk underst så jag kan få behålla gruset.


I den här grusbädden planterade jag tillbaka en hel del torktåliga växter som fanns där från början och nu väntar nykomlingar av samma släkte på att få komma in här.


Högst upp i grusbädden tronar Annette Stockers vackra gudinna!

Jag har trotsat vädret hela veckan. "Det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder!" Så jag har kommit en bit framåt i vårstädandet av trädgården. Det går sakta men säkert framåt, rabatt för rabatt. Sambon kom med fika i halvtid idag och vi njöt av värmen i växthuset. Men utanför! Huwa! När vi fikat klart bestämde sig Gud och änglarna för att poppa popcorn. Hela tomten blev full. 


April, april din dumma sill! Hur kan du tro att du gör som du vill? Kylan kröp innanför kläderna och den vann till slut. Jag försvann in i värmen och roade mig med att betala räkningar inför månadsskiftet och att deklarera. Ibland är det faktiskt bra med dåligt väder. Det blir lite annat gjort!


Inga kommentarer: