Summa sidvisningar

måndag 3 april 2017

Vårens första godingar


Alla blommor som kommer på våren har en speciell charm. Charmen består i att de är först ut och får ståta i ensamt majestät ett kort tag innan de andra kompisarna anländer en efter en.

Den lilla porslinshyacinten har jag tagit från mitt föräldrahem så den är ett kärt minne i min trädgård. Dess latinska namn Puschkinia scilloides vittnar om att den är lik blåstjärnan (Scilla) som ibland finns i tusental i gamla trädgårdar där den fått sprida sig under många år. 


Porslinshyacinten blir ännu vackrare om man gör sig besväret att titta på baksidan av blomman. Där har den ränder som går i sommarhimmelsblått.

Vanliga krokusar är vackra de med! Här har vi en som går i dovt blått, nästan lite åt lila.


Nedan blommar "Prins Claus". Vem nu prins Claus är? Nån holländsk prins kanske? Mina historiekunskaper sträcker sig inte så långt. Om man har lust kan man googla.


Den här krokusen är helt underbart vacker. Vad den heter visste jag inte. Så jag googlade. Nu vet jag att den heter "Pickwick".


Jag kanske ska skaffa mig några fler sorters krokus i vackra färger. Just nu i mars/april tittar man ju lite extra noga efter färg och form.

Den lilla enkla balkansippan finns i några olika nyanser. Mina förra försvann. Det mesta växer bra i min trädgård men lökväxter är det lite si och så med eftersom jag bara har lera i marken. Ner till så där 80 cm då vattnig blålera tar över. Det är priset man får betala för att bo nära Mälaren. Intill huset i torra rabatter trivs däremot de botaniska tulpanerna som man kan hitta i massor av färgkombinationer så jag ska inte gnälla.

Blå balkansippa/Anemone blanda

Här visar jag en bild på en del av de förekommande färgerna på vanliga balkansippor. Bilden är från Bakker, där man kan beställa olika blandningar.


Den lilla påskliljan "Tete à tete" är mycket vanlig i butikerna. Den ser ut som en påsklilja i miniatyr. Vanlig men såååå fin. 

Det finns en variant på små påskliljor som heter "Rip van Winkle". Den har jag haft förut men när vi byggde växthuset så försvann den någonstans bland jordhögarna. Det blir lätt så när man håller på med något jätteprojekt. Man orkar liksom inte ta reda på varje lök- eller rotbit som kommer upp i dagen!

Rip van Winkle växer bra, kommer tillbaka år efter år och är söt med sin solgula blomma med massor av "strålar". För någon vecka sen "köpte jag tillbaka" den till min trädgård. Än så länge står den i en kruka med olika narcisser, några enstaka penséer och en liten rosa pärlhyacint (Muscari) som den verkar ha förälskat sig i.


Jag googlade igen. Rip van Winkle, vad är det för namn? Vem är det? Jo, det är en berömd romanfigur (inte i min bokhylla dock...) vars äventyr berättas om i Washington Irvings "Sketch Book". Google gör en mäkta begåvad. Var och varannan dag lär jag mig något nytt. Och nästan allt jag söker finns där!


Ovan så finns ett foto på en liten sötnos som tyvärr gått hädan. Det är en pytteliten påsklilja som heter "Baby Moon" som fanns i min trädgård några år innan den flyttade till påskliljehimlen. Tyvärr är det det enda foto jag har på den. Men den får representera de varianter som finns av alla arter. De flesta vet hur en påsklilja ser ut men börjar man botanisera enbart bland dessa så hittar man massor.
När jag började kolla efter de växter som finns i Norden någon gång på 80-talet så trodde jag att det bara fanns liten och stor blåklocka och ängsklocka. Men det finns skäggklocka, skogsklocka, rapunkelklocka, dvärgklocka, fjällklocka, skredblåklocka, lappblåklocka, ängstoppklocka, ulltoppklocka, prakttoppklocka, hässleklocka, nässelklocka, knölklocka, hjärtklocka, sumpklocka och ännu fler. En del av dem odlar vi i våra trädgårdar numera.

Ju mer man läser inom ett område, så inser man hur lite man egentligen kan, och hur mycket som återstår att lära sig!



Inga kommentarer: