Summa sidvisningar

torsdag 3 juli 2014

En orm i paradiset

"Stenpartiet" har varit lite jobbigt under några år. Under ett par år orkade jag inte "städa" där och när jag väl kom igång så blev det bara någon kvadratmeter varje säsong, sen tröttnade jag. Under sommaren så spred sig, speciellt gräset, in bland stenarna. På nåt konstigt sätt så negligerade jag detta parti. Jag fixade de andra rabatterna men kom liksom aldrig fram till stenpartiet. Sånt som stör en ska bort! Alltså ska stenpartiet bort.
I samma veva (konstigt uttryck förresten! Veva?) så fick sambon en idé om att sätta upp ett växthus längst ner på tomten där vi har trädgårdssängarna med örter. Nej, nej tänkte jag. De är så vackra och ändamålsenliga. Men! Stenpartiet kan vi ju jämna med marken. Där skulle vi däremot kunna ha ett växthus.
Under sommaren (om man nu kan kalla den så) så har jag i lagom takt grävt upp växter ur stenpartiet för att bevara för framtiden. Igår såg det fortfarande ut som vildmark där men när jag kom dit för att gräva upp en växt så låg det ett svart "rep" på den kala jorden.
 
 
Naturligtvis hajade jag till när "repet" rörde sig. Då, om inte förr, så fick jag energi att rensa (mellan skurarna) i stenpartiet. Här skulle minsann inte några ormar kunna gömma sig! Förmodligen är de ute efter våra fiskar i dammen. Och dem ska vi ha för oss själva! Under de tjugo år vi bott på Ekbacken har vi aldrig haft en orm på tomten men någon gång ska väl vara den första.
 
Efter dagens rensande på och runt stenpartiet, medan lätta duggregn fuktade min åldriga och torra hud, så känns det rätt bra. Anti-age-krämer är inte gratis men det är våra svenska sommarregn. Dessutom får jag igång blodcirkulationen och kan röra mig lite smidigare. Vanligt, rejält kroppsarbete påverkar kropp och själ. Man får ta vara på de kroppsdelar som funkar för stunden. Ibland kan jag lyfta tunga jordsäckar men inte ens ta en penna i handen eller torka lite löst med en disktrasa.
Jag är en sån som använder mig av de kroppsdelar som funkar för tillfället och låter de andra vila för framtida användning. Just nu funkar underdelen av kroppen någorlunda. Och huvudet. Så då är det bara att köra på. Det som funkar ska användas till max!
 
 


Inga kommentarer: