Summa sidvisningar

lördag 19 juli 2014

Vår härliga svenska sommar!

Emellanåt känns livet bara så otroligt underbart. I torsdags ringde min yngsta dotter och undrade om hon fick komma och tälta i vår trädgård med sina två barn.
- Vill du komma och sova i vårt tält i natt? undrade stora J när de satt upp tältet och jag var inte sen att nappa på det. Vad mysigt vi skulle ha.
Stora J hjälpte mig att städa badstranden från löv och skräp och tvätta ur "poolen". Först hjälpte vi spindlarna upp ur karet och sen skrubbade och tvättade han tills det var skinande rent. Under höga skrik doppade han sig sen i det halvljumma Mälarvattnet.



På kvällen kom ett par kompisar till mig och tillsammans med sambo, barn och barnbarn hade vi en jättemysig kväll. Vi grillade och satt ute i värmen. Den slutade med att vi alla stod och vinkade av vännerna vid busshållplatsen när de skulle åka hem och sen kröp vissa av oss in i tältet och sov gott för andra natten i rad.


Idag flyttade min äldsta dotter till annan lägenhet inom stan och syrran hennes hjälpte till. Stora och lilla J var hemma hos mig under tiden. Stora J och jag hjälptes åt att klippa örter. Citrontimjan, oregano, timjan, kummin och citronmeliss. Vi låtsades att vi var frisörer och vi snaggade timjanplantorna. Vi luktade på de olika örterna och smakade på gurkörtsblommorna. Sen plockade vi av de ärtor som var mogna och skördade en slanggurka. Förra året och året innan så plockade han och jag alltid gurkor och tomater när han hälsade på. Han fick lära sig hur de såg ut när de var mogna. Och hur man skördar en gurka utan att slita sönder hela växten. Man tar gurkan i handen och så vrider man runt, runt tills den lossnar. Plockar man ärter måste man hålla i stängeln när man drar loss själva ärtskidan så man inte sliter upp stjälken med rötterna. Det ligger en viss teknik i allt!
Det roliga var att när vi skördade första gurkan i år så sa stora J: - Jag vet hur man gör! Och så vred han gurkan runt, runt tills den lossnade.


Stora och små kommer och går i vår trädgård under sommaren. Det är en mysig mötesplats för njutning och fester. Vi åker inte gärna hemifrån under sommaren. Vi njuter av allt vi åstadkommit i trädgården och sätter oss på de olika sittplatserna vi har där, där det passar för tillfället. Beroende på vädret. Ett åskregn som avnjuts under förstutrappens tak en varm dag som idag blir även det till en härlig upplevelse.
I natt måste jag sova inomhus. Min äldsta dotter kom över och ville sova i tältet som är uppställt på gräsmattan. Inga problem. Här på Ekbacken är vi flexibla!

 

Inga kommentarer: