Summa sidvisningar

fredag 18 juli 2014

Fröknäcke. Bröd eller godis? Bara att byta ut några ingredienser.

Mitt kök på TV4 kom med en variant häromdagen av det fröknäcke/hälsobröd som jag gjort tidigare. Ungefär samma ingredienser men man började med att koka upp havregryn och vatten till en gröt och det hårda brödet blev då betydligt krispigare än det jag gjort tidigare.


Man kokar alltså en gröt och sen häller man i resten av ingredienserna och breder ut smeten på bakplåtspapper eller som jag på teflon. Dessa dukar av teflon kan man använda om och om igen och de behöver aldrig smörjas.


Degen är lös som filmjölk men med en slickepott kan man försiktigt maka ut degen över en hel plåt. Gör man rutor med slickepotten så blir brödet lättare att bryta när det är färdigt. Toppengott!


RECEPT PÅ FRÖKNÄCKE
1 dl havregryn kokas med 1,75 dl vatten till en gröt. 
Blanda i 0,5 dl havremjöl (jag tog mannagryn och cocosmjöl men det kan man variera hur som helst),
0,5 dl solrosfrön,
0,5 dl linfrön,
0,5 dl sesamfrön,
1 dl pumpafrön
och så 1,75 dl. kallt vatten.
Krydda om du vill med havssalt, kummin, anis... 
Låt vila 30 min.
Rör om och sprid ut med en slickepott på bakplåtspapper på en plåt. Gör rutor med slickepotten för att kunna bryta brödet bättre.
Grädda i 175 grader i 35 minuter.

Jag gjorde sånt här hårt fröknäcke igår och det blev så gott så jag gjorde det i dag igen. Och så gjorde jag en egen variant på brödet som man kan äta som godis. Jag använde då mjöl, vatten, solrosfrön, sesamfrön, cocosflingor, hackade jordnötter och hackade russin. Och bröt dem i mindre bitar. Vem vill ha flottiga chips efter att ha smakat dessa nyttigheter!

Var inte rädd för att blanda och experimentera. Det här brödet kan varieras i det oändliga efter smak och tycke bara du följer receptets mängd när det gäller havregryn, vatten och någon form av mjöl. Sen tillsätter du det du tycker om. Hackade nötter, mandel, torkade aprikoser, gojibär, fänkål, spiskummin... 




Inga kommentarer: