Summa sidvisningar

måndag 14 juli 2014

Måndag morgon...

Vaknar och känner en enorm frihet. Det är måndag morgon och de som inte har semester är redan på väg till sina arbeten. Men jag är fri och ledig. Hunden pockar på uppmärksamhet alldeles för tidigt och jag släpper ut honom i trädgården. När han har gjort det han ska, vad det nu är, kommer han in och lägger sig tillrätta i sängen vid mina fötter. När han var liten ville han aldrig sova i våra sängar, han ville hellre ligga under sängen på det svala golvet. Bra, tyckte jag då, en hund ska inte ligga i sängen. Men nu vill jag ha honom vid mina fötter. Han är mjuk, varm, go och trygg. Han ger, jag tar. Men på hans kroppshållning och andning ser och hör jag att han har det rätt bra han också. När han lägger sig på rygg, sträcker ut benen och drar en suck, då vet jag att han också mår som en prins.

Jag somnar inte om, jag ligger vaken och njuter av ledigheten och tänker på hur bra jag har det. Igår slog jag i en tå när jag skulle ta mig uppför trappen hemma. Det gjorde fruktansvärt ont. Idag kan jag inte gå normalt. Kan inte stödja på den och måste halta mig fram. Tån är blåröd och ser "död" ut. Hoppas jag slipper amputera! Sambon fick ta morgonpromenaden och jag stannade hemma och fixade frukosten.

Släpkärran var full med ogräs och växtdelar sen länge så varför inte packa bilen full med glas, papp, plast och annat också och åka till återbruket med allt. Det känns alltid lika skönt att bli av med skräpet samtidigt som man sorterar och bidrar till en bra miljö.

I gränslandet mellan sol och regn på eftermiddagen stod lavendelhäcken i sin ljuvaste fägring och färg. Lavendelblått har blivit ett begrepp i färgsammanhang. Jag är inte förvånad. Den har en speciell blålila färg. Den tar plats men på ett subtilt sätt.


 

Min lavendelhäck kom till tack vare en snäll jobbarkompis. Hon kom en vår med en kasse "klipp" och undrade om jag kunde föröka lavendeln på något sätt. Jag hade aldrig gjort det tidigare men ville försöka. Så jag tog de förvedade grenarna, tog bort blad nertill så att stammen blev kal och stack ner dem i krukor med jord. Ett tiotal i varje kruka. Höll dem fuktiga några veckor och ALLA sticklingar rotade sig. På detta sätt har jag fortsatt sticklingsföröka lavendel tills jag nu fått en hel lavendelhäck utefter ena hussidan.
Ibland går allt utöver förväntan!

Inga kommentarer: