Summa sidvisningar

fredag 27 december 2013

Mina tavlor är befolkade!

Vad det är skönt med en långhelg då man kan ta det lugnt. Ägna sig åt långa promenader i skogen på morgnarna och kreatitvitet på dagarna. Inte behöver man bekymra sig om mat heller för det finns rester att ta fram. "Matlagningen" tar ungefär fem minuter och sen kan man återgå till kreativiteten igen.
Fyra tavlor har det blivit och en femte är på gång. Jag har målat mig igenom ett flertal filmer under dagarna som varit. Det är skönt att ha lite underhållning i bakgrunden.

Plötsligt fick jag nämligen nya idéer till mitt konstnärsskap. Jag grundade pannåerna med färgnyanser som stämde överens, lät dem rinna ihop, förstärkte färgen här och där, vände på pannån och lät andra liknande färger som stämde överens rinna över ytan. Jag vände och vred på tavlan tills jag hittade en "centralfigur" som framträdde bland färgerna och sen letade jag efter fler. Jag hittade udda fantasifigurer lite här och där och de förstärkte jag med konturer. Så lade jag in glänsande färger på några ställen. Typ guld, silver, röd- och grönglänsande färger och till sist lade jag till några kontrastfärger för att göra det hela mera spännande.


Den första tavlan blev så här. Den är 40 x 40 cm. Där framträdde
bl.a. en faraon som fick en huvudbonad av guld. Det lustiga är att
denna egyptiska "gubbe" är en avbild/foto av mig själv när man
ser tavlan från sidan, en bit bortifrån och utan direktljus!
 
Den andra blev så här: 30 x 30 cm. Djup 3,5 cm.
Den förstärkte jag med lite rödguld men även silver som
dock inte syns här.
 
Den tredje fantasytavlan går i gula, beiga och grå nyanser med
inslag av guld och blått. Den tavlan är 50 x 50 cm. Där står en
alien med blårutigt förkläde bland allehanda figurer.
 
Fjärde tavlan är 30 x 40 cm. Den är i rött och vitt med inslag av
guld, svart och grönt. I mitten står en röd, vild och glänsande
Pegasus.
 
Det här nya sättet att måla är en häftig upplevelse. Jag skapar ett slags "landskap" av enbart färg och sen så hittar jag figurer som bor där. Som jag inte ens visste fanns!
 


Inga kommentarer: