Summa sidvisningar

måndag 9 december 2013

Saffranspannkaka - mumsmums!

 
Idag fick jag anledning att knyta an till Gotland lite grann. Min favoritplats på jorden! När jag letade efter en typisk Gotlandsbild bland mina foton från senaste semestern på ön, så var jag tillbaka där igen i fantasin.
Bilden ovan är tagen nedanför vandrarhemmet i Lummelunda. Det är blåeld som brinner med knallblåa lågor på en stenig strand vid havet.
 
Varje gång jag kommer till Gotland så vill jag ha saffranspannkaka med grädde och salmbärssylt. En gång för längesedan fick jag ett recept av en gammal tant på Gotland. Jag gjorde pannkakan en gång men det är lite krångligt för man måste ju koka risgrynsgröt först innan man över huvud taget kan börja med själva kakan.
Men nu har den moderna "teknologin" förenklat tillvaron för oss lata. Det finns ju FÄRDIG risgrynsgröt att köpa! Helt plötsligt så är det väldigt enkelt att göra gotländsk saffranspannkaka.
Nu har jag gjort en! Den blev riktigt, riktigt god och jag är jättenöjd. Helt säkert kommer det att bli fler.
 
 
Salmbärssylt hade jag inte men väl hallon i frysen som jag gjorde sylt på.
Det blev nästan ännu godare.
 
 
Blåhallon (eller salmbär som man kallar dem på Gotland) såg jag på Örskär på den uppländska kusten i somras. Hade jag vetat att jag skulle komma att göra saffranspannkaka senare så hade jag plockat lite. Men just då visste jag inte att blåhallon och salmbär var samma sak.
 
Först i år, genom ett korsord, lärde jag mig också att tistron är ett gammalt namn för svarta vinbär. Av fyra sorters bär blev det alltså bara två kvar. Man lär sig något nytt varje dag!


Inga kommentarer: