Summa sidvisningar

söndag 15 december 2013

Tredje adventsmys

 
Helgen ägnades åt att umgås med barn och barnbarn och bara ha det bra.
Lördag e.m. bjöd jag barnen på mat på restaurang Ruffino. Innan vi träffades så slank sambon och jag in på en "föröl" på nya sportbaren Allstars för att kolla läget. Vi brukar vilja göra det när det öppnas något nytt i stan. Förmodligen tar vi färdtjänst ner på någon färsk restaurang om tjugo år. Man måste ju testa och kolla in omgivningen för att hänga med i snacket.
 
Yngsta dottern (Kan man säga så om en kvinna på 35? Fast hon kommer ju alltid att vara den yngre av mina två döttrar!) hade bokat in sig och sina barn på vårt mobila hotell under natten. När jag skulle säga godnatt åt dem alla och se till att de hade det varmt och bra i husvagnen så hade jag lite svårt att slita mig därifrån. Det var så mysigt därinne! Men jag var där igen på söndagsmorgonen för att få känna på hur det var att ligga gosa med mina barnbarn och deras mamma.
 
4-åringen och jag började söndagens arbete med att göra en säng, madrass, kuddar och filtar åt småtomtarna Tor och Lisa som han fått tidigare.
Sen gjorde vi tomtelandskapet klart. Se fotot ovan. I vår moderna krubba trängs änglar, tomtar och vise män i en salig blandning. Intill Jesusbarnet, i den bomullsmjuka krubban, trängs små tomtar som liksom Jesus tycker det är skönt att ta sig en tupplur.
 
Till mellanmål lyxade vi till det med kokta kronärtsskockor med smör. Den lille 4-årige vegangourmanden kan nu berätta att en kronärtsskocka är en tistel som består av blad, skägg och hjärta. Skägget är oätbart, bladen mycket goda att doppa i smör och hjärtat är höjdpunkten på måltiden. Till efterrätt hade han och jag gjort en repris på hans eget fruktsalladrecept med äpple, apelsin, val- och hasselnötter samt torkade tranbär denna gång. Skålen täcktes över med papper för att alla oinvigda skulle få leva i ovisshet om efterrättens beskaffenhet så länge som möjligt.
 
Vilken mysig och härlig helg!

På min grisskärbräda där julens skinka brukar ligga tronar några klenoder
från det förgångna. En julgranskula i form av ett päron gjort i pappersmassa
samt föregångarna till julgranens ljusslingor av el. Det är ljushållare i metall som
fästs på julgranens grenar med hjälp av en klämma. I dessa hållare placerade
man små julgransljus. Stearin var lyx, man kanske hade råd med ett fåtal ljus
i en gran, och de tändes en kort stund på julaftonen. Inte konstigt att hela familjen
sen satt fascinerade och tittade på dem medan de brann. Lycka kan vara en
gran med enbart äpplen och julgransljus i. Fast inte 2013, då fordras det lite mer...
 
 


Inga kommentarer: