Summa sidvisningar

söndag 5 mars 2017

Inlagd rättika och romrussin


I helgen köpte jag fler rättikor och lade i 123-lag ihop med chili och sesamfrön. Det blev tre stora glasburkar med inlagd rättika. Så det lär räcka några dagar...
Det är så himla gott! Men när man öppnar burken så slår en unken doft emot en, typ kål. Smaken är desto bättre.


123 så har jag skurit mig när jag gjorde denna 123-lag. Blodet droppar och jag måste sätta på nåt som får blodet att sluta rinna. Tur att jag har gott läkkött. Det dröjer inte länge innan det slutar blöda och jag kan fortsätta med middagen. Det blir porterstek med rotfrukter som potatis, palsternacka och sötpotatis till. 

Man måste ha efterrätter ibland också. Eller bara nåt gott till kaffet. Vi lade russin i en burk och hällde över mörk rom. Här ska göras romrussinglass. 


Russinen har legat ett dygn nu i den söta rommen. Jag testar några. Åh herregud vad de smakar gott. Jag skulle kunna äta dem med sked, precis som de är. Men vaniljglassen ligger i frysen och väntar på smaksättning så jag får behärska mig. I morgon blir det kanske lite romrussinglass till förmiddagsfikat. Jag längtar redan!


Inga kommentarer: