Summa sidvisningar

tisdag 7 mars 2017

Vinter ute, vår inne

Min vårliga rastlöshet fortsätter. Snart måste jag få "sätta tänderna" eller snarare händerna i trädgården. Idag är det vinter igen. Snön virvlar utanför i den hårda vinden. Under morgonpromenaden är jag klädd efter väderleken så då är det någorlunda skönt att få lite motion och nytt syre. Senare under dagen när jag går mellan bodarna och huset, mellan krukhyllorna ute och huset och mellan växthuset och huset iförd endast foppatofflor, t-shirt och mysbyxor, då är det inte lika skönt! 

Under frukosten funderar jag på vad jag ska ägna dagen åt. Finns det nåt som är tillfredsställande, kreativt, roligt och nyttigt på samma gång? Mina tankar går till alla krukor med chiliplantor som vuxit till sig i "glasrummet" sen sådden 13 januari. Naturligtvis ska jag ägna denna yrvädersdag till omplantering. Så att jag kan ägna mer vårliga dagar åt trädgården ute. 


Jag höll till inne i köket och det första som slog mig när jag stoppade händerna i planteringsjorden var värmen. Jorden kändes nästan som en levande varelse! Och det slog mig att jorden ju är levande. Annars skulle den inte vara till nån nytta för växterna. Doften av varm jord känns som balsam för min själ. Det var så länge sen...

I "glasrummet" står nu ett 80-tal krukor med chili. De tidigt sådda är mellan en och två decimeter höga. Komplementsådden har precis kommit upp. 

I friggeboden, där värmen aldrig går under +5 grader har jag mina afrikanska klängliljor stående sen i höstas då de flyttades in i "säker miljö" så knölarna skulle överleva vintern. Jag tömde krukorna och hittade fem stora knölar.


Knölarna omplanterades i horisontalt läge i krukor och får vänta ett tag inomhus innan de ställs ut i växthusvärmen. 


Den här ickehärdiga växten är en av mina favoriter. Den är så vacker så det nästan inte går att beskriva den. Som en fjäril eller kolibri som svingar sig uppåt, uppåt i en exotisk regnskog. I mitt växthus klättrar den numera varje sommar. Den är perfekt för växthus eftersom den inte kräver så mycket vatten men vill ha värme. 

Afrikansk klänglilja/Gloriosa rotschildiana

Som vanligt under växtsäsongen så tar planteringsjorden slut då och då. Rätt ofta skulle jag vilja säga. Så här tidigt på våren är jorden dyr, 100 kr för 40 liter. Senare på säsongen blir den billigare. Växterna tar den näring de vill ha i den jord de får så krusa dem inte. Alla dessa specialjordar görs enbart för att lura oss på pengar. 

Jag åkte iväg till Plantagen för att fylla på jordförrådet och hittade även lite kryddor. Tre kryddväxter för 100 kr så jag köpte två timjan och en persilja. För att min timjan börjar tryta och den behövs ju till det örtsalt för kött, som jag börjat göra. Persiljan köpte jag bara för att den är så god, färsk.


De två krukor med timjan, som jag köpte, hade kommit så långt så de var färdiga att klippas. Det blev en mängd timjan som nu ligger på torkning. De nedklippta plantorna ställde jag i fönstret så de kan växa till sig till kommande skördar. I sommar blir det kollo för dem i mina örtsängar ute. De kommer säkerligen att trivas där bland örtkamraterna och vilja stanna för gott. Välkomna, säger jag!




Inga kommentarer: