Summa sidvisningar

torsdag 16 mars 2017

Växthuset klart inuti!

Vissa dagar är jag full av energi, vissa inte alls. I måndags sken solen och då höll jag till i växthuset i fem timmar. Tvättade fönster invändigt, tvättade och strök gardiner, dammsög golv och lister... Jag kan ju inte låta en solig dag i växthuset gå oförmärkt förbi! Därinne är det redan sommar när solen visar sig och man kan sitta utan ytterkläder och njuta av stillheten och lugnet i "glashuset" samtidigt som ögonen vilar på virvlande löv och fågelsträck på himlen.


Redan första dagen "tvingade" jag sambon att ta förmiddagsfikat därinne. Det gick ju bra eftersom det var riktigt varmt den dagen. Värre var det på tisdagen då kalla vindar bjöd upp nerfallna löv till dans i vår trädgård. Men det var bara att följa med kaffebrickan ut! Med värmaren intill blev det riktigt mysigt. Den dagen var jag helt dränerad på energi så det var skönt att växthuset var städat och klart. Åtminstone inuti.
Senare tände jag alla ljus därinne och höll till där i flera timmar. Njöt av lugnet och stillheten och bläddrade i trädgårdstidningar tills solen gick ner. 

  



På IKEA inhandlades sex stycken stora krukor med hjul och med en praktisk flottör så att jag kan se hur mycket vatten som finns i krukan. I de här stora krukorna ska mina olika chili få bo lite senare i år. Jag har nio olika sorter så några får finna sig i att dela kruka med nån annan kompis. Lite grann som på kollo.


Idag är det torsdag och fyra dagar i sträck har vi nu fikat i växthuset. Och slumrat lite också därute...
Med hemmagjord citronmarmelad på rostade brödskivor och skorpor med smör på så känns livet rätt bra i värmen. Vi växer och frodas. Precis som det ska vara i ett växthus!









Inga kommentarer: