Summa sidvisningar

tisdag 28 mars 2017

Egen färskost

Varje sommar gör jag egen färskost av vanlig filmjölk. Varför? Vet ej. Kanske för att det passar till sommarens fikastunder i växthuset eller "kaffeburen" med hembakat bröd eller kex. Första gången jag gjorde den här osten var när jag ville gå ner i vikt och fick ett tips av en vän på hur man gjorde egen kalorisnål ost. Bara 3%!


Jag häller filmjölk i ett kaffefilter och låter det stå över natten. Vätskan droppar bort och ostmassan blir kvar. Om man tycker att massan är för rinnig så låter man bara allt stå någon timme till och rinna av. Har den blivit för torr häller man tillbaka lite vätska och rör om.


Sen häller jag ostmassan i en skål, blandar med ett par kryddmått salt och smaksätter med det jag tycker är gott. Idag blandade jag osten med pepparrot, gräslök och persilja. Det blev en hit!


Förra gången blandade jag ner pressad vitlök och olika pepparsorter. Nästa gång kanske det blir paprikapulver och chili eller vitlök och koriander. Det är här nånstans efter att ha fått ihop grunden till en ostmassa som fantasin och smaklökarna får fritt spelrum. 

Är man vegetarian, vegan eller inte tål mjölkprodukter kan man göra ost på sojayoghurt eller liknande. Det går lika bra och blir lika gott! En annan fördel är priset. Veganost kostar rätt mycket, det gör inte den här osten! En liter räcker till två omgångar.


Inga kommentarer: