Summa sidvisningar

måndag 27 mars 2017

Nu vaknar insekterna och fjärilarna!


I lördags rensade jag lite i lijerabatten. Liljebaggarna har vaknat i takt med liljorna. Inte så konstigt kanske, de vill ju vara nära maten och bb! Jag klämde ihjäl fyra stycken. Jag håller helst efter dem på det sättet. Men jag har också provat Calypso som sprutas på plantorna tidigt och håller baggarna borta.

Nu blommar den vanliga tibasten med rödlila väldoftande blommor. I år har jag en vit tibast också men den står på norrsidan så den är lite senare men full med knopp.


Idag när solen och värmen kom vaknade citronfjärilarna, nässelfjärilarna och humlorna. De får väl ta det som bjuds den här tiden och det finns inte så mycket att välja på. Krokus, snödroppar, vintergäck och tibast...


På eftermiddagen sådde jag tomatfrön. Jag brukar göra det runt 1 april. Då hinner de komma igång lite innan de åker ut i växthuset och avhärdas och sen ut i stora krukor. Åtta sorter blev det. Bl.a. "Indigo Rose" min absoluta favorit.


Indigo Rose är först grön och svart.


Sen övergår det gröna till en blandning mellan persiko- och bigarråfärg medan det svarta djupnar mer åt vinrött. Den här tomaten är inte bara vacker, den är god också!


I "glasrummet" står mina olika chili på parad. Här är det nämligen glas runtom som släpper in det ljus de behöver och mycket värme får de också. Jag väntar med spänning på några nya sorter. T.ex. Aji Lemon, Peter Pepper (Penispeppar) och Spagettichili.


Inga kommentarer: