Summa sidvisningar

fredag 3 mars 2017

Vintersådd

Efter en trevlig kväll på vårt Konserthus med After Darks avskedsföreställning "This is it!" sover man gott, intill morgontimman. Precis som Viktor Rydbergs tomte. Jag fäller upp persiennerna och inom mig ropar en besviken person: - Men vad f-n!"
Marken är vit. Det är vinter igen. Bara att gilla läget. På med Icebugs och ut på promenad. Jag som hade tänkt ställa in dem i boden för säsongen.

Efter frukosten fortsätter jag med äppelträdet och kommer en bit till på väg. Jag står på trappstegen mitt i grenverket och klipper och ser ut över trädgården.


Den djupa delen på dammen börjar så sakta bli isfri. Den grunda delen lär vänta på sig ett tag. Fiskarna får sitt syre hela vintern i form av bubblor från en slang så dem går det ingen nöd på. Än så länge har de inte visat sig men de ligger därnere i djupet någonstans och drömmer sommardrömmar. Som handlar om god och näringsrik fiskmat kanske? När det blir varmare, någon gång i april så kastar vi ut de första kornen till dem. Sen får de mat regelbundet under sommarsäsongen. 


En liten and ligger fastfrusen i isen på den grunda avdelningen i dammen. Den klarar det!
Värre är det med den lilla gula ankungen som borde tagits in i höstas men glömdes bort av ägarna. Tänk vad folk kan vara slarviga!


Sambon kommer hem efter extrajobbet på morgonen med en säck jord som jag beställt. Så jag sätter igång att så perenner. Det blir ett 20-tal sorter. Som ställs ut i vinterrusket i väntan på vår. 


Det blir även två krukor inomhus. Jag sådde catalpafrön. Ett vackert träd som givit långa bönliknande fröställningar under sommaren hos en generös Trädgårdsamatör. Jag sår även ricin. En ståtlig ettåring som det kan vara bra att ha stora färdiga plantor av till växtmarknaden i juni t.ex. 

Efter arbete kommer after work så vi tar bussen ner på stan till O'Learys och kopplar av med lite mat och några öl. Sen går vi genom vår vackra stad till närmaste busshållplats.


Nere vid busstationen är månen ny, buss 22 kommer så småningom och tar oss hem. 


Sen blir det en bra fortsättning på fredagskvällen: "På spåret" och min favorit "Skavlan". Godnatt!





Inga kommentarer: