Summa sidvisningar

fredag 17 maj 2013

Att få livet tillbaka

EKG på Herrgärdets vårdcentral visade ingen typ av hjärtfel men väl några inflammationer i mina senfästen bland revben och i bröstkorgen. Idag fick jag livet tillbaka! Mitt hjärta funkar som det ska! Inflammationerna sitter där bröstmuskeln fäster vid bröstbenet.


Innan jag fick beskedet (före morgonens långpromenad med hunden) så levde livet. Slån och hägg hade börjat blomma och nere vid Mälaren stal jag några häggkvistar med utslagna blommor att sätta i vas på köksbordet. Bara för att få ha häggdoften runt näsan ett tag! Sen blev livet svårare. Helt slut och med smärtor i bröstet på hjärtsidan tog jag mig till jobbet. Där insåg jag att jag måste ta ansvar för mitt liv. Vilket innebar att jag behövde ta kontakt med en läkare för att diskutera mina "problem". I min ålder har jag insett att många personer inte tar det ansvaret. De ignorerar sina problem. Sen är det för sent.
Kvinnors hjärtproblem är dessutom svårare att diagnostisera. De får inte de här typiska symptomen som män får.
Jag skickar med ett råd till alla kvinnor OCH män: Lär känna er kropp. Reagera på varje förändring. Var inte rädd att rådfråga läkare. Om en läkare ger fel svar, gå till nästa!
Det är ditt liv det gäller och det är det enda som betyder något!


Inga kommentarer: