Summa sidvisningar

söndag 5 maj 2013

En påminnelse om att ta vara på varje minut!

En av alla de vänner som jag lärt känna genom Sällskapet Trädgårdsamatörerna har lämnat oss - Margareta Norin-Forslund. Hon dog den 21 april 65 år gammal. En enastående kreativ person. Hon gjorde växtstöd, mosaik, växtfärgade siden, broderade, sydde, gjorde lampor, tillverkade band och eget papper, skrev haikudikter (japanska minidikter), renoverade gamla hus och saker m.m. Och hon var såå generös och positiv. Margareta hade förtidspensionerat sig för att ägna sig åt alla sina hantverk men hann aldrig njuta av tillvaron för cancern slog till.
Från Wintustammen (infödda amerikaner i det som vi idag kallar Norra Kalifornien) kommer denna vackra dikt som jag hämtade från hennes dödsannons:

Däruppe ska vi gå du och jag.
Längs vintergatans
långa valv
ska vi gå
du och jag.
Längs stjärnblomningens stig
ska vi gå
du och jag.
Plockande blommor
på vår väg,
plockande blommor
på vår väg,
ska vi gå du och jag.
 
En av Margaretas mosaikskapelser från utställningen i
Sagågalleriet 2012
Vi hann aldrig göra mosaik tillsammans nu i vår, som vi planerade. Ännu en gång blev jag påmind om att jag måste ta vara på resten av min tid, medan jag kan. Och plocka fler blommor på min väg...


Inga kommentarer: