Summa sidvisningar

måndag 20 maj 2013

Att försöka går ju!

I fredags besökte jag apoteket på Oxbacken. När jag skulle parkera på p-platsen utanför så satt en tjej i en bil till höger och sms:ade med benen utanför. När hon såg att jag skulle parkera intill drog hon benen åt sig för att visa att jag kunde stå där och jag körde in på p-platsen. Öppnade förardörren försiktigt utan att toucha bilen bredvid eftersom den stod rätt nära och ålade mig ut. Gick in och handlade. När jag kom ut med mina kassar möts jag av en "sliten" kvinna "+ femtio" med mobiltelefonen mot örat: - Hur kom du ut ur din bil? undrade hon.
- Det var inga problem, säger jag och undrar vad hon är ute efter.
- Det blev märken på min bil, poängterar hon och visar med handen på ett ställe bakom framdörren på hennes bil. Nästan vid bakdörren.
Jag säger lugnt, för det här känns lite konstigt: - Om du väntar en stund så ska jag öppna framdörren på min bil så ska vi se var det skulle ha blivit en "repa" om det hade varit jag som hade gjort den! Jag öppnar dörren och ska till att visa var repan skulle ha varit.
- Men nu har ju jag flyttat bilen, säger kvinnan.
- Det var dumt, sa jag och börjar undra vad det här egentligen handlar om. Eftersom jag hittills inte sett någon repa eller nåt utan bara ett område på bilen där hon putsat bort dammet så ber jag henne visa var skadan är. Jag visste att jag inte hade åsamkat henne minsta lilla skada och var nu rätt förbannad på hennes sätt. Kände mig lurad på något sätt.
- Här, säger hon, och visar på en längsgående diffus, lite krokig repa.
- Om jag hade skadat din bil så hade inte repan sett ut på det där sättet, säger jag.
- Hur hade den sett ut då? undrar hon lite avvaktande och irriterad över att jag ifrågasätter hennes ord.
- Då hade det inte varit en horisontal repa. Då hade det blivit ett vertikalt jack.
Nä du, den där skadan har du fått på annat sätt. Kom inte och anklaga mig!
- Jag har precis köpt bilen, säger hon, så jag håller koll på den. Den här repan har inte varit förut.
- Tror du inte jag håller koll på MIN bil då, sa jag skitförbannad. Tror du JAG vill skada DEN. Och om jag hade gjort det här så skulle MIN bildörr ha röd färg från DIN bil! Vid det här laget hade ilskan börjat påverka min kropp. Ett EKG hade gett utslag vill jag lova!
- FLYTTA PÅ DIG! fräser kvinnan och ska förbi mig mellan våra två bilar för att gå därifrån. Hon känner att hon inte kommer någon vart med mig.
Tyvärr så ringer telefonen precis som hon tränger sig förbi mig och just det samtalet känner jag mig nödsakad att svara när jag ser vem det är som ringer. Kvinnan tar sin bil och flyttar sig två p-platser från mig. Jag tar samtalet och åker sen iväg.
Jag ångrar mig sen att jag inte tog mobilen och demonstrativt gick ut och tog ett foto på hennes bil så registreringsnumret syntes på bilden. Vad kul det hade varit om hon undrat varför och jag talat om för henne att jag skulle kolla med polisen om hon brukade åka runt på parkeringar och beskylla folk för att ha skadat hennes bil... 
Jag fick dåliga vibbar och jag undrade efteråt om denna kvinna kanske t.o.m. försörjer sig på att ge sig på folk på parkeringar och anklaga dem för att ha förstört hennes bil. Det finns folk till allt! Denna gång hade hon otur som mötte en person som inte gick på hennes försök till bedrägeri eller vad det nu var hon var ute efter.
Idioter finns det gott om men som tur är är de oftast så fokuserade på sig själva och sitt så de gör bort sig själva i slutänden.

Inga kommentarer: