Summa sidvisningar

torsdag 16 maj 2013

Liv och död

Idag var jag på begravning i Korsets kapell på Hovdestalunds kyrkogård. Mitt i månaden majs vackraste flor begravdes svärfar. Himlen var klart blå, solen strålade och magnoliorna blommade utanför kapellfönstren. Solen utifrån föll ner genom fönstren i taket och bestrålade väggen vid altaret.




Korsets kapell
 
 
Handbuketterna hade jag plockat i min egen trädgård. En var gjord av en lila tulpan och ett blad av bronsrodgersia, en av en rödlila bollviva och flera gröna blad och en av en vinröd trillium erectum. Alla var försedda med olika spetsar och band.
Livet tar slut för en person men livet börjar för en annan. Min sambos systerdotter går i väntans tider och har c:a åtta dagar kvar tills hon får se vad som funnits därinne i magen under hela nio månader.

Jag har förstått att livet går vidare efter döden. Alla  finns vi i olika dimensioner, inte alltid i samma tid och rum men för evigt sammankopplade med varandra. Det är en tröst för vad som komma skall. Under tiden kan vi behöva lite upplyftande ord. Om man är riktigt ledsen över något så ska man komma ihåg att när man nått botten så finns det bara en väg. Uppåt!

Den svåra stund
den stund du tror att allt är slut
och stum i mörkret sitter,
den stunden skall du härda ut
fast den är mörk och bitter.
För kom ihåg att just vid soluppgången
är natten särskilt kall
men så begynner fågelsången.


Inga kommentarer: