Summa sidvisningar

måndag 6 maj 2013

Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne!

Min svärson som kommer från Barbados har ett stort intresse på våren och det är att odla grönsaker. Jag förklarar varje år hur dumt det är att så tomater och sånt redan i januari och att det är svårt att odla morötter i en lägenhet. Tomaterna blir bara långa och rangliga och det andra bör odlas på friland.

Likväl så står han där med en liten skörd av fina morötter i handen på hösten. Likväl så mognar hans tomater tidigare än mina. Likväl så skördar han rädisor före mig.
Jag brukar så mina tomater runt 1 april, det räcker. De kommer ju inte ut i sina krukor förrän i juni. I år tänkte jag inte så något alls inomhus så jag blev jätteglad när svärsonen gav mig en kruka med 4 paprikaplantor och fyra krukor med tomatplantor som var ett par decimeter höga - redan på påskafton. Nu står de i mitt köksfönster och väntar på att få komma ut. En planta har redan fått knoppar!
Eftersom det är jag som är Trädgårdsamatör och inte han, så borde mina plantor vara större eller frodigare än hans men så är det inte.
Så för att upprätthålla min status som växtnörd så har jag bestämt mig för att knäcka honom.
Så här ser nämligen de tomatplantor ut som jag fick av honom, just nu:


De har redan fått frukter! Så nu ska jag skicka en bild på plantan till honom och retas lite.
Tala bara inte om för honom att jag hängt upp små plommontomater från ICA, i sytråd, på grenarna!

1 kommentar:

Unknown sa...

Usch vilket fusk stackars Basil