Summa sidvisningar

onsdag 15 maj 2013

Att öka självkänslan genom att vända perspektiv på sina egenskaper

Här är en typ av "övning" som kan hjälpa dig att öka självkänslan. Texten och exemplet är tagna från en artikel i en gammal tidning som jag läste härom veckan.

Skriv ner några av dina egenskaper, bra och dåliga.
Värdera dem. Är de bra eller dåliga?

Vänd perspektiv på dem. Den egenskap du tycker är bra, se den som negativ. Den egenskap du tycker är dålig, se den som positiv. Skriv gärna ner hur du tänker.

Man brukar försöka använda sina bra egenskaper så ofta som möjligt och de dåliga försöker man jobba bort. Det kan vara så att ens bästa egenskaper egentligen är grunden för de dåliga! Kanske är ens dåliga egenskaper grunden för de positiva?
Mina värderingar kanske inte stämmer längre. Det kan vara gamla mönster som man bär med sig, som man hade behov av en gång i tiden men som kanske inte är nödvändiga längre. Man kanske t.o.m. har ärvt värderingar från sin omgivning.

Ett ex.:
Jag har lätt för att förstå andra människor och det värderar jag som en bra egenskap. Men jag är ganska osocial vid större tillställningar. Vill hålla mig lite för mig själv. Det värderar jag själv som en negativ egenskap.
Nu vänder vi på perspektivet:
Om jag använder min förståelse för mycket så får den negativa konsekvenser. Jag kanske inte kan sätta gränser eftersom jag förstår så väl varför människor handlar si eller så.
Det asociala draget kan däremot vara en förutsättning för att observera och analysera för att sätta samman intrycken. Det kan vara en grund till att öka förståelsen för mina medmänniskor.

När du vänder perspektivet så kommer du att märka att det är DU som värderat egenskaperna. Det är DU som har bestämt vilka som är bra eller dåliga. Då är det också du som kan vända på perspektivet hur och när du vill.

Ingen kan få dig
att känna dig underlägsen
om du inte ger dem ditt tillstånd.

1 kommentar:

Eva sa...

Ett mycket intressant perspektiv, väl värt att prova!

Kram,
Eva