Summa sidvisningar

lördag 4 maj 2013

Bland lejongap och tigrar

En härlig dag på Parken Zoo i Eskilstuna. Bara jag, döttrarna och barnbarnet. Vi hade fika med oss. Besökte den nya dinosaurieanläggningen med rörliga jättedjur, den var faktiskt rätt häftigt anordnad. Den utmynnade naturligtvis i en affär fullspäckad med plastdinosaurier och andra prylar. Där fick barnbarnet välja en dinosaurie. Praktisk som han är vid snart 4 års ålder valde han ett klädesplagg istället, en t-shirt i brunt med dinosaurier på. Och opraktisk som hans mormor är så smusslade hon ner en förpackning med 12 små plastdinosaurier i sin väska. Klart han måste ha dinosaurier! När glädjen över t-shirten övergår i leda...
Barnbarnet fick en femhundring att betala med och stolt som bara en 4-åring kan vara langade han upp sedeln och galgen med t-shirten på disken när det var hans tur att betala.
"- Har mormor köpt en t-shirt åt dig?" utbrast mamma Helena.
"- Det var JAG som köpte. Men mormor betalade", förtydligade han.


På en medhavd filt lekte vi sen med plastdinosaurierna som snabbt övergick från att vara köttätare till veganer, vegetarianer och fruktätare.
Så åkte barnbarnet och jag kålmasken, en "karusell" som går in i ett äpple och ut igen. Det är den minst fartfyllda av alla åkbegivenheter så den klarar jag av med hjälp av barnbarnet. Han tar min hand och tillsammans kliver vi ner i kålmasken och jag konstaterar att jag får sitta lite snett för att få rum. Förra gången jag åkte kålmasken var när barnbarnets mamma var c:a 3-4 år. Jag räknade snabbt ut att det var så där 31-32 år och 20 kilo sen. Inte undra på att det var trångt!
Mamman som stod och fotograferade oss ville att vi skulle byta sida så att barnbarnet syntes bättre. Vad hon inte visste var att när jag nu hade kommit ner ordentligt i vagnen så satt jag där som i ett skruvstäd. Ett snabbt byte var inte att tänka på. Om hon inte hade betalat en resa till förstås så jag hade haft en kvart på mig att byta ställning!


Efter att ha provat på hur det är att vara gravid, igen, efter 35 år (fast denna gång som känguru) och ha grävt efter skatter utanför piråttornas grotta och spelat på chokladhjulet så lämnade vi parken. Efter alla inhägnade tigersvansar, apöron och leopardpälsar blommade däremot lejongapen fritt utanför grindarna.


Hungern inträdde och vi åt en middag på en thairestaurang i E-tuna. Några pussar och kramar senare åkte jag hemåt Västerås fylld till bredden av ny energi.
 

1 kommentar:

Eva sa...

Låter som att du hade en härlig och innehållsrik lördag.
Ha en skön söndag!
/Eva