Summa sidvisningar

lördag 29 mars 2014

Kejsarolvon - en brud i rosa


Kejsarolvon (Viburnum farreri) kommer från centrala Kina och är en buske som kan blomma mitt i vintern om den står i rätt läge och vädret är det rätta. Den blommar nämligen i december t.o.m. april beroende på var man har planterat den.
Min kejsarolvonbuske fick jag av ett par som bor i stan. De gav bort busken mot att jag kom och grävde upp den, för den hade inte blommat på de år de haft den i sin ägo.
Perfekt för min rabatt i väster, intill huset! tänkte jag. Där är det torrt och där ligger solen på från lunch till kväll. Första året blommade den med några få blommor, rätt tidigt på året. Men sen har den legat "i träda" några år och inte minsta blomma har synts till.
- Vad är det för buske som blommar med rosa blommor vid huset? undrade min sambo när han tagit en runda i trädgården efter att vi kommit hem från semestern. Jag hade mina aningar men tordes inte glädjas förrän jag varit ut och tittat.
Där stod den lilla busken med blommor i klasar. Man ser dem tydligt för kejsarolvonet blommar på bar kvist. Blommorna är rosa och vita och väldoftande.
I Sverige odlas vanligen hybridkejsarolvon, så det är väl en sån jag har antar jag.

Inga kommentarer: