Summa sidvisningar

torsdag 6 mars 2014

Matte, nu är jag sugen på godis!

På morgonpromenaderna med Hunden brukar jag utöva både frihet och disciplin. C:a 75% frihet och 25% disciplin och övning.  En av övningarna går ut på att jag gömmer mig bakom ett träd när han inte ser det. På det sättet har jag lärt honom ha full uppmärksamhet på mig. Han vill ju inte att matte ska försvinna rätt som det är så han håller koll på mig med jämna mellanrum.
En annan övning är att jag låter honom sitta kvar på stigen medan jag fortsätter att gå. Han får inte komma förrän jag ropar och då får han en godis som belöning.
Nu har den lille klurige Hunden räknat ut hur han ska kunna få godis när HAN vill. När vi är ute och går så springer han oftast framför mig men rätt som det är så kan han vara försvunnen. Jag vänder mig om för att se vart han tagit vägen och då sitter han på stigen en bit bort och glor. Väntar på att jag ska ropa så att han ska få en godis.
Klart han får en då! Är man så intelligent så förtjänar man lite uppmuntran.




Inga kommentarer: