Summa sidvisningar

söndag 30 mars 2014

Tibast - ytterligare en vårblommande buske


Tibast, Daphne mezereum, är en av de tidigast blommande buskarna. Jag har sett den växa fritt ute i naturen men den finns naturligtvis att köpa i plantskolorna. Det finns tibast som blommar med vita blommor också. Jag har haft en sådan men den lyckades jag städa bort när jag vårstädade förra året. Jag hade glömt var jag planterat den lilla späda plantan!

Tibasten blommar just nu. På bar kvist. Bladen kommer senare. Blommorna har en stark och god doft. Efter blomningen så bildas röda bär, vilka är giftiga så jag brukar plocka bort dem.

Min planta har jag stammat upp under flera år. Jag har tagit bort grenar på stammen hela tiden och låtit grundstammen växa vidare. Nu har den nästan nått full höjd, 1,5 m, så nu ska den få grena ut sig som den vill. "Ska bara" frisera den lite vartefter så att det blir en fin och tät krona så småningom.

Det är trevligt att ha sånt som blommar tidigt i trädgården. Då kan man börja njuta av blommor redan i mars när solen lockar ut en. Sommaren och njutningen blir så mycket längre då.


Inga kommentarer: