Summa sidvisningar

torsdag 22 maj 2014

Kummindoft och matlagning


Nu blommar kumminet hemma hos mig. Varje höst skördar jag frön. Jag tar dem innan de hinner lämna moderplantan men låter alltid några fröställningar vara kvar så att de kan självså sig. Kummin är tvåårigt. Första året bildas en liten kvast som ser ut som morotsblad, påföljande år blommar plantan och ger frö.
Om man är orolig för att inte hinna ta de mogna fröna innan de släpper så kan man binda något runt fröställningen t.ex. lite fiberduk, myggnät, papperspåse etc. Då har man sin skörd säkrad!

Jag har kumminplantorna i änden av en stor trädgårdssäng med kanter och där får de leva och dö. Småplantor som kommer fel krukar jag upp, till andras glädje.

Kummin växer vilt men kan förväxlas med olika typer av växter, t.ex. är den mycket lik hundlokan. Men om man tar ett frö och gnuggar mellan fingrarna då vet man om det är kummin eller inte för det luktar starkt av kummin.
Jag använder sen fröna hela eller malda i bakning eller mal dem i köttgrytor ibland ihop med kanel för att få lite orientaliskt stuk på maträtten.

Inga kommentarer: