Summa sidvisningar

tisdag 13 maj 2014

Rosas shop har öppnat!


Fr.o.m. idag är min lilla växtaffär öppen. Här är det självbetjäning som gäller. Man tar vad man vill ha och stoppar sen prislappar och pengar i en brevlåda intill hyllorna. Om jag är hemma hjälper jag naturligtvis till med råd och besvarar frågor. I oktober någon gång stänger jag verksamheten.
Växtförsäljningen började som en social funktion 2004 efter att jag hade varit sjuk ett tag. När jag städar i rabatterna hittar jag självsådder som jag krukar upp för jag vill ju inte slänga det som lever. Det roliga var att grannar och andra förbipasserande ringde på och ville ställa frågor och det var kul att få denna kontakt med folk. Jag älskar ju att prata växter.
Från att ha börjat med ett litet bord utanför häcken på framsidan av huset och med en plastburk att lägga pengarna i har jag under åren förfinat shopen. Nu har jag hyllor som skuggar och skyddar växterna från stark sol och nordvästliga vindar. För de "okunniga" så har jag plastat in bilder på växten när den blommar så att man ska kunna se hur den ser ut i hela sin prakt.

Det här är terapi för mig. Jag plockar och pysslar med mina växter och håller kroppen i rörelse, får igång blodcirkulationen och blir rörligare och mjukare i leder och muskler.
Att pyssla med det som lever och är oförutsägbart ger mig tillfredsställelse som inte går att beskriva i ord. Jag vet aldrig hur en växt kommer att bete sig, alltså ställs jag inför nya utmaningar varje dag. Varje växts liv från frö till planta tar mig med på en resa vilken man aldrig vet utgången på. Jag är en sån som vill ha lite spänning i livet och vill gärna låta mig överraskas. Växter har en förmåga att kunna göra det!

Vill du veta vad jag har att sälja just nu, skicka ett mail till rosac@spray.se !

Inga kommentarer: