Summa sidvisningar

tisdag 20 maj 2014

Miscanthus sinensis "Giganteum" - Även kallat elefantgräs

Elefantgrässtrået efter fem år.

Nu har jag plantor i alla storlekar av det fina Miscanthusgräset "Giganteus". Från 40 kr för ett strå till 150 kr för en stor klump med rötter!
Passa på om du vill ha ett ståtligt gräs i din trädgård.

Min elefantgräshistoria

2003 köpte jag ett litet strå av ovanstående elefantgräs på Zetas trädgård utanför Stockholm. Det strået kostade 285 kr! Jag planterade det utanför ena ingången på huset. Tanken var att när dörren stod öppen skulle vinden få gräset att rassla och susa och föra tanken till ett lejon, gepard eller leopard som smyger omkring på savannen i jakt på ett byte.

Det finns en rolig historia om inköpet. Gräset köpte jag på en bussresa ihop med Trädgårdsamatörerna och som vanligt brukade jag komma hem med åtskilliga växter. Innan jag åkte skojade jag med min växt-o-intresserade sambo och sa: - Önskar du dig något speciellt från nån plantskola?
Till min förvåning sa han: - Ja, köp hem något.
Det dyraste från resan blev elefantgräset, alltså 285 kr. Men jag köpte också en kungskobrakalla. Den var betydligt billigare men kunde mäta sig exotiskt med elefantgräset, åtminstone med namnet. Vad allt övrigt kostade behåller jag för mig själv!
När jag kom hem från resan så körde jag en rövare: - Jag har köpt en växt åt dig! Vilken vill du ha? Elefantgräset eller kungskobrakallan?
Sambon fastnade direkt för elefantgräset: - Då är du skyldig mig 285 kr! sa jag och så var han fast. Han hade ju beställt en växt...

2008 så hade det lilla strået bildat en kraftig rugge (se bilden ovan) och i år hade ruggen blivit ännu några decimeter större i diameter så nu var det dags att ta bort gräset. Vissa växter passar inte där man planterat dem och det märker man den hårda vägen, efter ett tag.
I en trädgård med rabatter överallt har gräset ingen plats, tycker jag. Det här gräset ska stå i en hörna i ensamt majestät och få växa till sig. Sambon började gräva så svetten sprutade och efter en timme var jättegräset borta.

Elefantgräset kommer från Kina, blir 200-400 cm högt. Hinner aldrig blomma i Sverige. Bör klara zoner upp till 3. Hemma hos mig står gräset bredvid gräsmattan i lerjord men intill huset så det blir mycket torrt där ibland. Inga gräs får stå i våt jord under vintern för då ruttnar de.
I en artikel läste jag att det här gräset behöver mycket vatten och näring. Jag har aldrig vattnat det! Jag har aldrig gett det näring!

Gräs ska klippas ner på våren, för om det får in väta och fukt i den avklippta stammen då ruttnar det. På våren kan man bryta bort förra årets torra stjälkar. De blir stadiga stödpinnar till andra växter. Nästan som bambu.

Är du intresserad av ett strå eller en klump, hör av dig om du vill köpa en planta eller reservera.
070-605 89 12, rosac@spray.se

Inga kommentarer: