Summa sidvisningar

lördag 24 maj 2014

Lök, lök, lök

I några år har jag odlat två konstiga sorters lök. Allium kurrat och Allium-ja-vem-vet-vad. Allium kurrat fick jag av en man på Önsta Gryta. Han hade den i massor i sitt grönsaksland. Hemma hos mig har den inte utökat sig speciellt mycket men någon enstaka har jag ändå provat att skörda. Den här löken är härdig långt upp i norrland och används som purjolök. Plantan är högst två decimeter hög, bladen har vackert avrundade toppar och den har ett prydligt växtsätt. Den är rent av vacker!


Den andra löksorten som jag inte vet namnet på är ännu gracilare och ännu vackrare i sitt växtsätt. Vet inte ens om den går att äta men jag har den för att den växer så vackert, bildar ringar och bladen böjer sig utåt nertill och sen inåt på ett buktande sätt.


På en semester för några år sedan i Sankta Annas skärgård så hittade jag kajplök (Allium scorodoprasum) utefter vägen. Tog hem några stycken och lät dem självså sig. Kajp låter gotländskt och det är också en gotländsk primör som ingår i kajpsoppa. På Öland odlades den flitigt på gårdarna och användes som smaksättning i öländska kroppkakor samt åts kokt tillsammans med kål.


Tar man in kajplöken (eller skogslök som den också kallas) i trädgården så får man vara beredd på att den självsår sig rätt mycket. Varje liten lök som bildas i toppen på plantan ramlar ner och ger upphov till trådsmala lökar som sen blir tjockare tills de uppnått normal storlek.
Häromdagen fick jag reda på att man kan ta dessa smålökar och mixa med smör och få ett helt underbar kryddsmör som man kan använda till allt möjligt. Jag som förut försökt utrota kajplöken vill nu HA TILLBAKA DEN!
 
Av en väninna från Finland har jag fått en "vitlök". Hon kallar den för det trots att den bara har en mild vitlöksmak, lite som kinesisk gräslök. Den här löken funkar så att löken det tredje året sätter smålökar i toppen som ger upphov till nya lökar. Första året efter ser man bara små tunna, gröna gräslöksliknande strån, nästa år lite större och tredje och sista året bildar plantan nya lökar i toppen. Jag har provat att ta dem på försommaren år tre, skiva dem på smörgås och de är helt underbara i sin mildhet. Den underjordiska löken är inte stor men kan också skivas på smörgås eller i grytor.

Nu vill jag ha ramslök också! Har man en lök vill man ha fler! De finns att så från frön och kan beställas bl.a. hos Runåbergs fröer. Man sår dem på hösten för skörd våren året därpå. ALLA stjärnkrogar pratar om ramslök numera. Så även min favoritkrog på Båtstigen 2.

(Jag har även vanlig gräslök som jag gottar mig i på kaviarsmörgåsar och till matjesill och i potatismos. I år har jag även sått röd salladslök. Undrar hur den kommer att smaka ihop med t.ex. makrill i tomatsås på hård smörgås?)

2 kommentarer:

Eva sa...

Vad spännande med alla löksorter du har hittat, och använder till så mycket. Själv har jag mest vitlök och gräslök, men det finns ju tydligen fler odlingsvärda... Tack för ett intressant inlägg!

punkar-bill sa...

Hej! Jag letar med ljus och lykta efter frön och/eller planter av kurrat! Det skall bli en present till en väldigt trädgårdsintresserad vän. :) kan du möjligen tipsa mig om var jag kan hitta?