Summa sidvisningar

måndag 12 maj 2014

Mjukakantus

Mjukakantus är inte mjuk. Det är en hårdnackad en men själva bladverket är mjukt och vackert. Så här såg min mjukakantus ut i början innan plantan vuxit till sig. Bladen låg nära marken och en enda blomstängel kom upp.


Efter något år bildar bladverket en hel buske och ur den reser sig de lite stela, tistelvassa blommorna upp. Busken kanske blir 1,5 meter eller lite mer totalt. Det här är en solitär. Den förtjänar att stå i ensamt majestät och beundras av de som går förbi.
Kommer ni ihåg Owe Sandström från tv i "Hur gör djur"? Han var lärare på Spånga naturbruksgymnasium där min yngsta dotter gick. Han lärde oss vad åh-djur var. Hundvalpar, kattungar och såna gosingar. När man ser dem utbrister nästan alla Åååhhhh!
Mjukakantus är en åh-växt. Man går inte förbi den stolta plantan utan att undra vad det är. Den är värd all beundran. Som vanligt så är det så att om man går nära själva blomman och tittar in i "gapet" så ser man en hel värld av färger, kombinationer, mönster m.m. Som tur är hittar jag några små självsådda plantor varje år, som jag kan dela med mig av.
Åååhhhh vilken fjollis - Acanthus mollis!

Härdig, styvt växtsätt, praktfull, fina färgkombinationer,
blommorna står sig länge. Kan man önska sig mer av en växt?

Inga kommentarer: