Summa sidvisningar

tisdag 27 maj 2014

På ogräsjakt - igen

Medan göken gol ovanför mitt huvud plockade jag späda kirskålsplantor i skogen. Vinden fick de gamla träden att knarra och gnissla men det var friskt och skönt ute. På ett annat ställe plockade jag löktrav att ha på den hårda kaviarmacka jag ska glädja mig med till förmiddagskaffet.

Några liter späda kirskålsplantor räcker till flera pajer.

 
Löktravsblad

I mina strövtåg genom åkrar och ängar fick även själen sitt. Man kommer ifatt sig själv på nåt sätt när tankarna får flyga fritt. Lite av det vackra (och doftande) tog jag med mig hem till köksbordet. Nu doftar köket av liljekonvalj, rönn och hundloka.



Nu ska jag prova att göra den "Festliga kirskålspajen". Den andra testade jag för några veckor sen. Den duger jättebra som den är men det är ju kul att testa nåt nytt. Skörden idag räcker till två pajer så jag fryser in en laddning till senare pajlagning. I morgon ska jag ut och plocka mer att frysa in till vintern.
Den internationellt kände ajurvedaläkaren Janesh Vaidya uppmanade oss på ett av sina seminarier i Västerås att äta mycket grönt på våren. Just då när grönskan är skir och ljus är den som nyttigast. Och kirskål har vi ju i massor på vissa ställen. Det är nog Sveriges värsta ogräs. Janesh förstod inte varför vi inte använder det vi har mitt framför ögonen! Det tog ett par år innan hans ord sjönk in men nu ska jag frossa i ogräs och annat nyttigt!

Kirskålspaj – enkel
Görs helst på späda skott. Ta bort stjälkarna!
Pajskal: 3 dl mjöl (t.ex. 2 dl vetemjöl och 1 dl dinkel fullkorn) blandas med 50 g smör.
Rör i 1 dl kesella. Låt vila 30 min i kylskåpet. Nagga och grädda 10 min i 200 grader.
2 liter kirskål förvälls några minuter. Häll av vattnet och krama ur. Hacka grovt.
1 stor gul lök hackas och steks mjuk i olivolja. Låt en riven morot steka med i oljan en stund.
Fördela det stekta + kirskålen i pajskalet.
Äggstanning:
Blanda 2-3 ägg med 2 dl gräddmjölk (1 dl mjölk+1 dl grädde el. bara grädde el. bara mjölk).
Krydda med salt, timjan och svartpeppar. Häll allt över pajen och strö över 2 dl riven ost (gärna en stark ost som västerbotten). Grädda 30 min i 200 grader.

Kirskålspaj – festlig
Görs helst på späda skott. Ta bort stjälkarna!
Pajskal:
3 dl vetemjöl blandas med 150 g smör (kylskåpskallt) i matberedare tills det blir stora smulor av degen. Rör i 2 msk kallt vatten.
Klä en pajform med degen och låt vila i kylskåp en timme. Förgrädda 15 min i 200 grader.
3 liter kirskål förvälls några minuter. Häll av vattnet och krama ur. Hacka grovt. Stek i olivolja ihop med 1 gul lök (hackad) och 3 vitlökar (finhackade).
Äggstanning:
Blanda 3 ägg med 3 dl mjölk och 3 dl riven ost. Krydda med timjan, libbsticka och svartpeppar.
Rör i svarta oliver (Calamata och inte de kolsvarta som legat i lut!) och fetaost i tärningar.
Grädda 30-35 min i 200 grader.

När kirskålssäsongen är över kan man använda spenat eller mangold istället!
 
 
 

Inga kommentarer: