Summa sidvisningar

måndag 5 maj 2014

Mina tre älsklingar

Nuförtiden har jag bara tre växtsorter på vinterförvaring i friggeboden. Jag orkar inte hålla på att flytta växter ut och in under hösten och våren. Men dessa tre kan jag inte vara utan:
 
Fläckig tofslilja/Eucomis bicolor
 
Arisaema candidissimum

Afrikansk klänglilja/Gloriosa rotschildiana

De är alla mycket enkla att sköta. Låt frosten ta dem på hösten. Ta in och låt jorden torka upp. Ta bort det vissna. Förvara i c:a +5 grader. Jag brukar glömma att vattna dem och de klarar en hel vinter utan vatten.
Sen är det bara att ta ur dem ur krukorna på våren, ev. dela om de ynglat av sig och sen plantera om. Arisaeman och tofsliljan ställer jag ut direkt. De kommer upp när de tycker det är dags.
I morgon ska jag kolla i krukan med klängliljan om det finns några knölar att plantera om. Alltid lika spännande. Men den liljan vill stå inne ett tag innan det är dags för utevistelse. Den gillar sol och värme och den brukar få klänga på min "kaffebur".


Inga kommentarer: