Summa sidvisningar

torsdag 3 oktober 2013

Blålila gladiolus, en okysst groda och röda biffar

I eftermiddags hade jag två kompisar hemma på lite mat. Förrätten bestod av soppa av gröna ärtor, lök och huvudsallad (!) toppad med räkor samt mitt eget fröknäcke med egen gjord morotsmarmelad.
Huvudrätten var en tallrik med olika slags sallad, rivna rödbetor, tomater, sojabönor, cornichons och avocado. Till det hade jag knaperstekt bacon och rödbetsbiffar. Rödbetorna var hämtade från min egen trädgård ett par timmar innan stekning. Åh vad det känns bra att använda sina egna råvaror!
De rödbetor jag odlat i år var suveräna. Fasta och hårda men inte så mycket röd färg som biter sig fast i huden när man jobbar med dem. Köttet är lite spräckligt i olika röda nyanser. Jag har glömt sortnamnet. Synd!
I höst har jag tagit in några mindre rödbetor ibland, kokat dem i vatten med lite salt si så där en 30-40 minuter och sen börjar festen. Vi äter dem enbart med smör och flingsalt. Enkelt och jättegott!

Men idag ville jag prova ett nytt recept på kompisarna. Det blev två biffar var och en hel tallrik full med röda härliga biffar som jag stekte nästan färdiga och tänker frysa in till senare luncher och middagar.
 
Kompisarna hade med sig en bukett gladiolus. De nedersta blommorna var utslagna och resten i knopp. Därför kan jag njuta av blommorna extra länge. Att få en mäktig bukett gladiolus, det är lyx.
I buketten satt en groda nerstoppad. Inte vilken groda som helst, utan en prinsgroda. Jag har kysst så många grodor vid det här laget så jag låter denna få vara ifred bland doften av blålila gladiolus. 
 
RÖDBETSBIFFAR (6 portioner)
600 g rödbetor
1,5 dl röda linser
2 ägg
2 dl havregryn
1/2 lök
2 dl vetemjöl
Salt och peppar
Koka linserna 50 min. Riv de skalade rödbetorna grovt. Finhacka löken. Blanda med havregryn och ägg. Tillsätt vetemjölet lite i taget. Salta och peppra efter smak. Du kan steka biffarna på en gång men du kan lika gärna låta smeten vila några timmar och steka senare. Biffarna håller ihop ännu bättre om smeten får vila. Klicka ut biffar i olja eller smör i stekpannan och platta till dem. Stek några minuter på varje sida.
 
Kom ihåg att när du gör en maträtt av något slag så är det kryddningen som ger den det där lilla extra. Krydda med olika kryddor tills du är själv är nöjd. Det är kocken som bestämmer hur det ska smaka!
 


1 kommentar:

Anonym sa...

Tusen tack Rosa för en alltid lika mysig och trevlig eftermiddag hos Dej! Bästa energipåfyllningen : )KRAM Tina