Summa sidvisningar

onsdag 23 oktober 2013

Hösten 1969


Utdrag ur min diktsamling med tre generationers ungdomsdikter.
Passar särskilt bra idag när regnet gör marken våt, molnen gör himmelen grå och löven målar gatan gul. Så här skrev jag, 16 år gammal:

HÖSTLÖV
Ett guldgult löv faller till marken
asfalten är fuktig av regn.
Regnet faller tätt
genomtränger allt.
Mitt hjärta finns inte längre
känns inte längre.
En vindil bär upp det lilla lövet mot skyn
i skenet från strålkastarna dansar det runt
för att slutligen rassla ner mot marken, dött.
Träden susar melankoliskt i kvällsbrisen
regnet faller tätt
genomtränger allt.
Hösten har kommit,
var är du min dröm?
Billjusen glimmar i asfalten
i rännstenarna porlar regnvattnet.
Bilarna försvinner
ljuset släcks.
Kvar står jag
i regnet.

1 kommentar:

Eva sa...

Mmmm, vilken fin dikt... En av många i din fina diktsamling!