Summa sidvisningar

tisdag 1 oktober 2013

Generösa vänner

Eftermiddagen har jag spenderat med en granne och vän. Vi har varit på en liten utflykt och den slutade vid hennes stuga. Vilken förmån att ha så generösa vänner som hon! Jag kom dit tomhänt men åkte hem med pumpa, squash, gurka och tomater. Det var tur att jag hade bilen med mig för pumpan vägde 10 kg!
Hösten är skördetid och jag älskar alla dessa grönsaker som poppar upp i trädgårdslanden. Att skörda grönsaker får en att känna sig så nyttig. Kanske ett arv från det gamla bondesamhället. Att ta en mogen squash under armen och gå in och göra en köttfärsgratäng av den, det är njutning. Först för ögonen och sen för smaklökarna.

Köttfärsgratäng efter tycke och smak:
Stek köttfärs som du vill ha den. (Tacokrydda passar utmärkt till denna rätt.)Ta ur kärnhuset ur squashen/zuccinin/pumpan och skär "köttet" i tunna skivor. Lägg skivorna i saltat vatten i minst en timme. Krama ur och lägg i smord form. Varva med köttfärs och skivade tomater. Vill man ha en mer "matig" gratäng kan man använda bechamelsås också eller blanda den färdiga köttfärsen med creme fraiche. Krydda med oregano. Grädda i ugnen tills squashen är mjuk. Riv eller skiva ost över och grädda en stund till, tills osten fått färg.

Inga kommentarer: