Summa sidvisningar

tisdag 15 oktober 2013

Pyssel i köket en mulen höstdag

I helgen plockade sambon och jag rönnbär, från det egna trädet. Tanken var att göra rönnbärsgelé till vinterns kötträtter. Sambon klättrade på stegen och klippte klasar och jag plockade upp dem från marken. Det behövs inte så mycket. Man kan göra gelé på 1 liter bär om man vill men när jag i alla fall var igång så plockade jag 3 liter. Rönnbären bör ha varit med om en frostnatt och det har varit dåligt med dem hittills så för säkerhets skull lade jag in de rensade, tvättade och torkade bären i frysen ett par nätter. 
Här kokar 3 liter rönnbär med 6 äpplen och 1,5 liter vatten tills bären spruckit. Sen silade jag av allt i silduk. Sjöd ihop saften med 1,5 kg syltsocker minst 30 minuter och tills gelén såg ut att stelna. Skummade då och då också. Geléprov gör man genom att ta lite gélé, lägga på en tallrik och sätta in det i kylen. Stelnar den så är gelén klar. Burkar köpte jag på Willys. Tre stycken plastburkar med lock som rymmer 2,5 dl kostar 10:-.   
När jag i alla fall var igång så gjorde jag ringblommesalva av den mjukare varianten. Det blev en hel del burkar. Dessa små burkar köpte jag också på Willys. Fyra burkar med färgglada lock som rymmer 1 dl kostar 10:-! 
Att stå vid bänken vid fönstret i höstljuset och koka gelé, göra ringblommesalva och repa bladen från stjälkarna på olika kryddor är både terapi och mindfulness. Alla sinnen får sitt. Jag rensade pepparmynta, grönmynta, citrontimjan, citronmeliss, oregano och kummin och den ena doften efter den andra avlöste varandra i köket.
 
Idag har jag alltså pysslat och stökat lite grann i köksregionerna. Lyssnat på P1. Tagit det lugnt. Haft det så där avspänt trevligt medan jag fyllt "ladorna". Att göra roliga saker mår man bra av.
 
För själens hälsa är de små, ja till och med de minsta
glädjeämnena av stort värde.
P W V Keppler


 


Inga kommentarer: