Summa sidvisningar

onsdag 2 oktober 2013

Husmodern inom mig har vaknat

Vad har det blivit av mig? Jag börjar känna mig så husmoderlig.
Igen. Förr bakade jag, virkade, stickade, sydde, syltade, saftade...
Numera ägnar jag mig åt mer kreativa saker. Eller? Är inte att sy
och sticka, safta och sylta kreativt? Precis som att måla tavlor och
skriva dikter? Skillnaden är att numera känns en stund vid spisen
eller ugnen fridfull. Jag skapar saker för att jag helt enkelt tycker
att det är roligt. Oavsett om det är en äppelkaka eller en omelett.
Idag, när jag hade vilat några timmar, kom det för mig att jag skulle
göra morotsmarmelad. Det är ju så enkelt och så gott att ha på kex
eller smörgås. Min yngsta dotter älskar min morotsmarmelad sen förut
så jag såg framför mig att få ge henne några burkar. Jag är inte rädd
för förändringar och idag provade jag ett nytt recept med ett stänk av
ingefära som jag själv lagt till.
MOROTSMARMELAD
500 g finrivna morötter
2 citroner (rivet skal och saft)
4 dl vatten
1 kg syltsocker
2 kanelstänger
4 tunna skivor ingefära
Koka utan lock 10 minuter. Skumma. Häll upp på burkar.
 
Jag bad min sambo riva morötterna och tog fram ett rivjärn men
han frågade genast var matberedaren var. Med den var morötterna
rivna på mindre än en minut. Hans behov av att rationalisera varje uppgift
gjorde att vi krympte morotsmarmeladstillverkningen från 20 minuter
till 10! De tio minuter det tar att koka allt, räknas inte, för marmeladen
sköter sig själv under kokningen. Att sen doppa näsan i en marmeladburk
och känna doften av kanel och ingefära och se den intensiva orange
färgen av morot, det är belöningen för några minuters "slit".


Inga kommentarer: