Summa sidvisningar

tisdag 22 oktober 2013

Natti natti!

Så kom kylan och gjorde mig påmind om att jag hade en del kvar att göra ute i trädgården. Badkaret har täckts med sitt trälock. Över sandstranden ligger en fiberduk. Trädgårdsmöblerna är inställda under tak och presenning. Vattenfallet i dammen har slutat porla. Nu är det bara en luftpump där som ser till att vattnet syresätts och att dammen hålls isfri på ett litet område så fiskarna överlever vintern.
 
Grönsakslandet är tömt på lök, purjo, bönor och ärter. Nu finns där bara rödbetor kvar. Än räcker det till några kok. Vi tänker äta dem som delikatesser, kokta, med smör och flingsalt till.
 
När grönsakslandet är tomt kan jag börja natta mina krukor med perenner. Jag gräver ner dem med kruka och allt så att rötterna överlever den kalla vintern. De sista krukorna som stod kvar och väntade på att få krypa till kojs, de var redan stela av kylan som härjat några dagar. Men som tur var, var jorden fortfarande brukbar så jag kunde stoppa om dem i sista minuten.
Nu är det bara att säga "Natti natti! Vi ses igen när vårsolen låter jorden släppa sitt frusna grepp om er. Då börjar livet om igen."

Inga kommentarer: