Summa sidvisningar

onsdag 30 oktober 2013

Drömmar av sand

En fuktig, gråmulen höstdag som idag drömmer jag mig tillbaka till sommaren genom en av mina dikter. Den skrev jag på Fårö för några år sedan. Vi hade tagit badkläder och fika med oss från husvagnen och åkt rakt över ön till stranden vid Ekeviken. Där slog vi oss ner. Inte på stranden vid vattenbrynet utan lite längre upp där sanden var torrare och varmare och den blågrå strandrågen vajade. I den här miljön får min kreativitet näring. Den som  utförs med penslar och färg likväl som fotografering och diktning. Det räcker med att titta på några foton från Gotland och Fårö så vill jag måla!
 
 
Ekeviken, en dag i början av juli

 Små fina sandkorn i strandvindens sång.
Sol som värmer, hår som bleknar.
Små pustar av hav och ruttnande tång.
Skrattmåsar parerar när vindarna veknar.
 
 Över fastlandet molnfrontsvimmel
men här i sandgropen sommarljust.
Havet är mörkare där det möter himmel
vattnet ljusare, närmare kust.
 
 Lite snäckskalssand har fastnat på mitt ben.
en myra kravlar upp ur gropen från min häl.
Strandrågens blågröna, matta färg så len
matchar sanden så ypperligt väl.
 
 Barn springer nakna i kallt, småsalt hav.
I skuggan vakar en ängslig mamma.
Uråldriga stenar, fossiler och lav.
Människorna är nya men jorden densamma.
 
 

Inga kommentarer: