Summa sidvisningar

fredag 4 oktober 2013

Kretsloppsparken Alelyckan

Många gånger när jag varit på återbruket har jag slagits av hur mycket som slängs som fortfarande är brukbart och i fint skick. Ibland har jag stått och tittat ner i en container och velat ha något som ligger därnere. Men man vet ju att man inte får ta något som slängts. Varför har man inte ”affärer” på återbruken där man får köpa saker som kan komma till användning? Kanske blir någon/några personer lyckliga över att få restaurera och återställa föremål för att sen lämna dem till försäljning.
 
På bokmässan i Göteborg kom jag i kontakt med ”Kretsloppsparken Alelyckan”. De hade en monter mitt emot Faun förlag där de gav bort tavlor som folk slängt. Man tog den tavla man ville ha och lade sen en slant (frivilligt) i en skål till förmån för ”Wateraid”.
I Alelyckan har man gjort det som jag drömt om. Man åker dit med sitt skräp. Kunnig personal tar emot och svarar på dina frågor om sopsortering och tar hand om allt som kan återvinnas. Resten sorterar du i olika behållare.
Det som kan återvinnas säljs sedan i anläggningens tre butiker: Återbruket, Stadsmissionen Second hand och Returhuset.
I Återbruket säljs begagnat byggmaterial, fönster, tegel, klinker, vitvaror, kontorsmöbler, vvs-utrustning m.m. Hos Stadsmissionen säljs kläder, husgeråd, böcker, leksaker, möbler m.m. Och hos Returhuset säljs cyklar, trädgårdsredskap, naturmaterial, metallvaror, textilier, stubbar, grenar, virke, marksten m.m.
Själva försäljningen ligger till grund för det sociala arbetet också och personer med olika handikapp i området bereds möjlighet att arbeta i anläggningen.
Alelyckan har haft många studiebesök från andra återbruk i Göteborg bl.a. Kungen har t.o.m. varit där och studerat deras koncept.
 
Sånt här gör mig lycklig. När man tar tillvara på de resurser som finns, både mänskliga och materiella. Det är ju bättre att det som redan är tillverkat får ett användningsområde än att brännas upp och bli till sopor och avgaser. Och personer med handikapp behövs i samhället. Förr hade de en plats på arbetsmarknaden genom att det fanns enkla uppgifter att utföra, idag är det bara ”eliten” som har en plats där.
 

Inga kommentarer: